tirsdag den 17. juli 2012

SPRITUGLENS YNDLINGS SAUCE


Mandagens aftensmad bestod af kogte bønner, italiensk marineret skinkesteg, ovnbagte kartofler og en lækker hjemmelavet whiskysauce

I weekenden besluttede jeg mig for at hive alt ud af fryseren og give den en ordentlig rengøring hvilket resulterede i at jeg også lige fik kigget al vores mad igennem, og faktisk fandt jeg op til flere ting jeg havde glemt vi havde som bl.a. kyllingelår der kan blive til en god omgang cæsarsalat, hakket oksekød der nok blivee til nogle græske bøffer, og sidst men ikke mindst faldt jeg også over en italiensk marineret skinkesteg som straks blev hevet op af fryseren, og da min søde mor havde været så rar at give mig en frisk "care package" fyldt med grøntsager fra hendes have (en madgaver som denne sætter en sulten studerede virkelig stor pris på) var mandagens middag faktisk en ret så billig en af slagsen der oven i købet tog ingen tid at lave. Det eneste der faktisk skulle laves var at skrubbe nogle kartofler  og vende dem i olie og krydderier, og så ellers give dem en tur i ovnen sammen med kødet. Men kød og kartofler bliver dog lidt tørt i sig selv, og egentligt havde jeg tænkt mig at tage den nemme løsning og købe en færdiglavet sauce fra "Jensen's" men C havde en whisky stående så jeg tilsnuskede mig en sjat, og derfor endte vi med at få hjemmelavet whiskysauce hvilket var en helt del bedre end nogen som helst købesauce, så det bliver ikke sidste gang den kommer på bordet... hvis altså jeg kan få lov til at låne C's whisky en anden god gang.


Whiskysauce:

100 g smør
1 lille dåse tomatpure
2 -3 stilke rosmarin (eller ca. 1 ½ tsk. tørret)
2 - 3 stilke timian (eller ca. 1 ½ tsk. tørre)
2 - 3 spsk. whisky*
1/4 l fløde
Salt og peber

Smelt smør og tomat pure i en kasserolle.
Rør krydderierne ind i saucen sammen med whisky og lad det koge sammen i nogle minutter.
Tilsæt fløden, giv saucen et opkog og smag den til

*Vær lidt forsigtige med hvor meget der kommes i da det hurtigt kan tage overhånd, jeg kom i hvert fald aaaaaalt for meget i i første omgang, ja den var næsten uspiselig så kreativiteten skulle frem så jeg kunne få mildnet saucen lidt

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...