torsdag den 12. juli 2012

ET GRILLET FIESTA BRØD


Onsdagens tallerken med grillet fladbrød, majssalat, lækker bøf, feta og avocadocreme



Majs er egentligt ikke noget jeg plejer at spise fra kolben, og det kommer sig nok mest af at da jeg var lille kunne jeg slet ikke fordrage majs, og da mine smagsløg endelig begyndte at syntes om smagen ja så var jeg blevet teenager og  havde fået proppet munden fuld af togskinner og så var det bare ikke skide smart at side med munden fuld af metal med majsrester i fordi man havde forsøgt sig med at gnave dem af kolben. Derfor begyndte jeg at lave majssalater når der stod grill på menuen ved at skære majskernerne af den varme kolbe og vende dem sammen med smør, krydderier og andet grønt, og en god majssalat er for mig bare noget der skriger sommer for den er fuld af sommerlige farver og passer godt til stort set alt grillmad lige fra fisk, til kylling og bøf, og idag var det lige præcis hvad vi fik at spise, vi fik nemlig et grillet fladbrød (vi fik hjemmelavede pitabrød i går med nogle rester vi havde liggende, så jeg tog bare nogle pitabrød der blev tilovers og grillede dem på begge sider i en grillpande) der blev toppet af med en god portion majssalat, en grillet og skiveskåret bøf der blev vendt i en mexicansk inspireret marinade, feta (da man ikke rigtig kan købe queso fresco i DK) og en cremet avocadocreme. Ja jeg ved godt at det nok kan lyde lidt tidskrævende men det tager faktisk ingen tid at lave...... med mindre man har en computer der viser "River Cottage" kørende i baggrunden så skal man nok regne med at det tager lidt ekstra tid, det gjorde det i hvert fald for mig idag ups.

Majssalat:

2 majskolber
3 tomater, i tern
1 avocado, i tern
2 forårsløg, fint hakket
1 lille smørklat
Cayennepeber
Skal og saft af ½ lime
Salt og peber

Start med at koge majskolberne indtil de er mører, derefter grilles de på en grilpande (eller udendørs gril) indtil de har fået grilmærker  på alle sider.
Skæres majsene af kolben* og vend majsene sammen med en lille smørklat, limeskal og saft samt cayennepeber i en skål.
Tilsidst vendes tomat, avocado og forårsløg ned i majsen og salaten  smages til med salt og peber.


Mexicansk bøf

En bøf pr. person (vi var 3 så jeg  brugte 3 bøffer)
Salt og peber
Marinade:
½ dl oliven olie
Saft og skal af 1 lime
½ tsk. chilisauce
½ tsk. hvidløgspulver
1 tsk. koriander, stødt
1 tsk. spidskommen, stødt
1 tsk. oregano
Salt og peber

Krydr bøfferne med salt og peber og grill dem på en grillpande (eller udendørs grill) indtil de passer til din personlige smag, jeg gav mine ca. 4 min på hver side
Imens bøfferne griller røres marinaden hurtigt sammen og hældes op i et lille fad.
Når bøfferne er færdige ligges de til at hvile i marinaden i ca. 5 - 10 min. (husk at vende dem af og til)

Avocadocreme:

1 avocado
2 - 3 spsk. græsk yoghurt eller lignende (cremefraiche, skyr eller alm. yoghurt er også en fin erstatning)
saft af ½ lime
1 tsk. spidskommen, stødt
Salt og peber
lidt chilisauce

Alle ingredienserne kommes i en minihakker (eller lignende) og blendes sammen indtil det har en konsistens der minder lidt om mayonnaise

*Dette gøres nemmest ved at holde kolben ned i en skål og lade kvinde glide ned langs siderne - så fanger man alle majsene uden at de flyver rundt omkring i køkkenet

1 kommentarer:

  1. Det smagte også rigtig dejligt af både sol, varme og sommer det eneste der manglede var nok en iskold margarita, og så var stemningen ellers sat til en rigtig mexicansk fiesta

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...