fredag den 6. juli 2012

KOMPROMIS RETTEN


Når det kommer til mad herhjemme kommer det vel næppe som nogen overraskelse at det for det meste er mig der står for det, og når det er mig der står for maden ja så kommer der ofte lidt kød på bordet samme med kartofler og andet grønt. Og nu er det jo ikke fordi at mændene herhjemme har noget imod det, men af og til brokker de sig dog over at der ikke kommer nok ris eller pasta på bordet hvilket de nok har lidt ret i, og det er nu ikke fordi at jeg har noget i mod ris eller pasta men da jeg er mere en kartoffel-pige så jeg glemmer nok af og til at give plads til ris og pasta. Men det bliver der rodet bod på i fremtiden for nu har jeg nemlig fundet en relativ simpel ret som vi alle tre er blevet ret store fans af nemlig "Fyldte krydrede peberfrugter" her får C og A deres risret, og jeg får grønt fra de store peberfrugter - det er så at sige en "win-win situation". Jeg er sikker på at det nok er et ret der kommer til at blive lidt af et fast medlem af hverdagsretterne herhjemme.




Fyldte krydrede peberfrugter:

1 løg
3 - 4 fed hvidløg
1 spsk. olie
3 tsk. stødt koriander
3 tsk. stødt spidskommen
2 tsk. stødt chili
500 g hakket okse- eller lammekød
½ dl basmatiris
Salt
4 - 5 store peberfrugter
1 stort glas pastasauce
Revet ost og lidt rasp

Hak løg og hvidløg fint og svits det i lidt olie. tilsæt krydderierne og steg underomrøring i 2 min.

Tilsæt kødet og brun det, tilsæt derefter ris og salt og steg videre i 2 min.
Kom halvdelen af pastasaucen ned til fyldet og rør det hele godt sammen, lad det hele små simre i 5 minutters tid så det tykner lidt.

Skær toppen af peberfrugterne* og fjern frøene, stil derefter peberfrugterne i et smurt ovnfast fad, kom en spsk. pastasauce ned i hver peberfrugt og fordel fyldet i dem**.

Slut af med at komme endnu en spsk. pastasauce på toppen af fyldet og drys med ost og rasp.

Hæld resten af pastasaucen ned i fadet rundt om peberfrugterne og bag dem i ovnen ved 180 grader i 45 min. eller indtil risene er møre

*I stedet for at smide toppene ud kan man hakke dem om bande dem ned i fyldet for at få lid mere grønt i retten

**Hvis der er fyld tilovers kan man komme det i et lille ovnfast fad eller i nogle små muffinform og komme lidt ost og rasp på toppen og bage fyldet sammen med peberfrugterne. Så har man en lille ekstra ret/ en lille hurtig ting at komme i madpakken eller i picnic kurven

3 kommentarer:

  1. Michelle Kit Pokorny11. juli 2012 kl. 17.51

    En fantastisk & nem ret egentlig.
    Det er godt nok længe siden, at jeg har spist den ret (fyldte peberfrugter), men det kunne være man snart skulle forsøge sig med det igen? Det er jo blot dejligt, at det er en ret der går på kompromis med jeres mad-ønsker.

    SvarSlet
  2. Jeg kan i hvert fald varmt anbefale retten sammen med resten af husholdningen :)

    SvarSlet
  3. Hej Trine.
    Dejlig med sådan en skøn hjemmeside, med anderledes inspiration til madlavningen. Vil rose dig MEGET for din kreativitet hvad angår hjemmesiden og madlavningen. Ligeledes dejligt med utrolig flotte billeder til opskrifterne, bliver man kun endnu mere lækker sulten af :)..
    Dog ville jeg ønske du kunne tage dig tid til at opdaterer den lidt, så når man går ind under opskrifter, så kan man finde en liste der med dine kreationer :)..
    Jeg vil prøve at lave denne opskrift i aften! Wish me luck! ;)

    Kh Louise

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...