fredag den 27. juli 2012

JORDBÆR-RABARBER SYLTETØJET OG DETS BEDSTE VEN


Det perfekte makkerpar, hjemmelavet syltetøj og nybagt brød



Altså hvis der er noget der går godt sammen, så må det være hjemmelavet syltetøj og nybagt brød, og eftersom vi jo efterhånde ret så tit har nybagt brød i huset, og sommerferien nu er gået ind i stadiet "kedsomhed og rastløshed over skolestart stadig er langt væk" ja så kunne det jo kun betyde at jeg skulle lave en ordentlig portion hjemmelavet syltetøj og som sagt så gjort. Egentligt var planen at jeg ville lave en god portion jordbær syltetøj men nogle friske jordbær siden butikkerne og markerne bugner med jordbær, men da jeg afrimede min fryser fandt jeg en pose rabarber fra min mors have og nogle jordbær, så de blev hurtigt hevet op af fryseren, og jeg sparede en tur ud at handle. Selvom det ikke er helt det samme, så smager syltetøj med frosne frugter nu stadig rigtig godt, ja det smager faktisk så godt at man stort set ikke kan smage forskel på syltetøj med frisk og frossen frugt.


Jordbær-rabarber syltetøj:

500 g jordbær*
500 g rabarber
Ca. 300 g sukker, tag 2 spsk fra der kan blandes med melatin**
1 ½ tsk. rød melatin

Hvis der bruges frisk frugt skal dette lige skæres i grove stykker først, ellers er opskriften den samme.
De frosne frugter kommes i en gryde sammen med sukkeret og derefter får det lov til at stå og trække i min. 2 timer.

Varm bærene op ved svag til middel varme og lade det koge i 5 min.

Skum syltetøjet, og hvis du er ligesom mig og ikke er så vild med hele bær i syltetøj, så hiv fat i en stavblender og blend syltetøjet.

Nu blandes 2 spsk. sukker med meltin og røres ind i den kogende masse, lad nu syltetøjet kog i endnu 5 min. og lav en geleprøve***

Til sidst skal syltetøjet bare hældes på skoldede atamonskyllede glas

*Man kan selvfølgelig sagtens bruge andet frugt såsom hindbær, blåbær eller lignende

**Vær lidt varsom med sukkeret da det hurtigt kan tage overhånd og gøre syltetøjet for sødt, så når syltetøjet har kogt første gang kan man smage syltetøjet til og evt. komme mere sukker i hvis man synes den ikke er sød nok, eller man kan komme mere syre i i form af citronsaft eller lignende for at afbalancerer den

***Det vil sige at man kommer en smugle syltetøj på en kold tallerken for at se hvor stift syltetøjet vil være når det er kølet af

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...