torsdag den 7. februar 2013

EN LILLE GRÆSK LASAGNE


Irerne har deres shepherds pie, italienerne har deres lasagne og grækerne har deres moussaka. Ja der er nok bare noget over de retter der bliver lavet i lag, som tiltaler os mennesker, men så igen de retter der bliver lavet i lag er jo også næsten altid noget man forbinder med rigtig ”comfort food”. For hvem har som barn ikke siddet ved middagsbordet sammen med familien og glædet sig til mors lasagne? Eller været på ferie og spist en moussaka sammen med dem man holder af? Ofte bliver det jo med det samme indprentet i hukommelsen som et fantastisk mad-minde J Jeg mener det er jo ren nostalgi mad, og det er nok en af grundene til at vi holder så meget af det… og så smager det selvfølgelig også djævlens godt.

En indfødt græker vil måske nok vrænge lidt på næsen af min mousska, og mene at den er helt forkert. Men det er jeg i og for sig lige glad med, for hjemme hos os synes vi at den er mega god, selv C var vild med den, selvom han dog havde sine beklagelser over at jeg kom aubergine skiver i. (men det hører sig nu engang til, og da det kom til stykket kunne han ikke engang smage dem hehe) Men i min verden er det nu også meget bedre at vi kunne lide den, end at det måske var en 100% autentisk græsk moussaka.

I kan kalde retten for hvad i vil, men jeg synes helt sikkert at I skal prøve den, og lav endeligt rigeligt af den for den er også super at fryse ned, og så har man jo lige pludselig en nem og hurtig aftensmad til en anden god gang.

Fuld gang i moussaka fabrikken

Start med at lag kødsauce...
...efterfulgt af et lag stegte aubergine skiver...
...et lag med kartofler...
... endnu et lag med kødsauce...
...og derefter kommes et lag sauce i før der kommes endnu et lag med augergine, kartoffel og kød...
...til sidst kommes et lag med sauce på og moussaka'en drysses med lidt rasp før den bages.

 Moussaka - 6 pers:

1 kg hakket oksekød
2 løg, finthakket
3 fed hvidløg, finthakket
2 chilier, fint hakket (man kan selvfølgelig komme mindre i, det er jo en smags sans)
3 gulerødder, fint revet
3 spsk. tomat pure
1 ds. hakkede tomater
Ca. 2 dl bouillon, jeg brugte okse
Salt og peber
1 knsp. kanel
1 lille glas rødvin (kan sagtens undlades, jeg havde bare lidt tilovers som jeg valgte at smide i)
2 auberginer, skåret i skiver
3 – 4 store kartofler, skåret i skiver
Mornaysauce, man kan godt være super overskudsagtig og lave sin egen, men jeg var doven og brugte bare en købe sauce

Start med at brune kødet godt af i en stor gryde.
Når kødet er brunet af kommes løg og hvidløg i gryden og det hele svitses indtil løgene er begyndt at blive møre og klare.

Kom nu tomatpuréen ned i gryden og steg den let af.
Tilsæt nu gulerødder, hakkede tomater, bouillon og vin hvis man har lyst til at få det i sin moussaka og rør det hele godt sammen.

Lad kødsaucen simre i min. 20 min og smag den til med salt, peber og kanel.
Nu er kødsauce sådan set færdig,* men der sker ikke noget ved at den får lov til at simre, så mens resten gøres klar til retten kan den sagtens stå på blusset og hygge sig.
Det sidste der skal gøres er at aubergine skiverne lige hurtigt skal steges let  gyldne på en pande, og så skal man ellers bare igang med samligsarbejdet.

Start med at komme et lag kødsauce i et ildfast fad, derefter kommes et lag af de stegte auberginer, et lag kartoffel**, endnu et lag kød og til sidst et lag mornaysauce (og så starter man ellers bare forfra indtil alt er brugt op.

Til sidst drysses moussakaen med lidt rasp og bages i ovnen ved 200 grader i 30 - 45 min, eller indtil kartoflerne er møre når man stikker i dem.

*Men man kan jo sagtens lave den dage i forvejen for ekstra speedy aftensmad dagen efter.

**Man kan med fordel bruge kogte kartofler skåret i skiver da moussakaen så skal have kortere tid i ovnen

1 kommentarer:

  1. En anden årsag til at man skal lave en dobbelt portion af retten (og evt smidde i fryseren), er at det bare er en af de retter som smager fantastisk dag nr 2.

    Sidder bare helt og får lyst til en gang moussaka - det må helt klart på madplanen til næste uge :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...