fredag den 15. februar 2013

FULL STEAM AHEAD MED MIELE

I uge 3 kom der jo som bekendt ingen madplan ud på bloggen da jeg havde ligget syg det meste af ugen, og sygdommen betød også at jeg gik glip af et madblogger event hos Miele som jeg havde set frem til i virkelig lang tid. Men jeg skulle heldigvis ikke gå og være muggen i særlig lang tid over at have misset eventet, for i sidste uge blev 2. del af eventet afholdt og denne gang var jeg heldigvis ikke syg, så  med højt humør og et styks GPS tøffede jeg i min lille Fiat Panda ind mod Glostrup.

Jeg var blevet inviteret af Ida Marie som har bloggen Ida Marengs, og da jeg ankom fik jeg at vide at jeg skam ikke var den eneste der havde været syg til det sidste event hvor de kun havde været en 3-4 stykker, og denne gang var der også rullet en del sygemeldinger ind så her til sidste del af  eventet var vi heller ikke fuldtallige, men skidt pyt for os 6 tøser der dukkede op havde en mega hyggelig aften alligevel.


Idéen med eventet var at der skulle være fokus på Mieles dampovne som by the way er ret smarte at lave mad i,for det første er de virkelige hurtige til at tilberede maden, og for det andet bevarer specielt grøntsager deres crunch og deres vitaminer og mineraler.

Ja jeg troede faktisk at jeg vidste hvad en dampovn var, jeg mener jeg var fuldt ud overbevist om at det bare var en alm. ovn der havde en dampfunktion. Men næ nej en dampovn var.... en ovn der udelukkende bruges til dampning, og det kunne jeg måske et eller andet sted godt have sagt mig selv. Nu hvor ovnen kun bruges til dampning betyder det jo at man ikke kan brune ting af eller stege dem sprøde, og det synes jeg faktisk var en smugle udfordrende at arbejde med, men jeg kan nu også godt se det smarte ved den her ovn og hvis ikke det var fordi den kostede 8.000 og jeg havde et meget lille køkken, kunne det da været meget rart at have den stående i køkkenet som et supplement til den alm. ovn (for en erstatning vil den nok ikke kunne være)


I kan læse mere om Mieles ovne HER

Selve eventet gik jo ud på at skabe fokus på Mieles dampovne, og det foregik sådan at de inviterede madbloggere skulle dyste mod hinanden om hvem der kunne lave den bedste ret i en dampovn. Og i bedste Masterchef stil blev der linet om med en masse forskellige grøntsager, mejeriprodukter og fisk - ja næsten alt hvad hjertet kunne begære, også var det ellers bare op til os madbloggere at lege



Aftenen stod på to "runder" om man vil, i første "runde" blev vi inddelt i 2-mands-grupper og bedt om at lave nogle små hapsere. Jeg kom på hold med Emilie fra bloggen Gane og Gaffel, og vi fandt på at lave en lille appetizer version af den reje ceviche der også har været vis her på bloggen ( i Miele versionen blev rejen dog serveret friskt dampet oven på de fintsnittede grøntsager)  samt nogle dampede spyd med kammuslinger, seranoskinke, asprges og gedeost, og vi fik faktisk også bikset en super lækker laksetartar på ristet brød sammen (som indrømmet ikke rigtigt var lavet i dampovn, men den smagte nu så godt at man helt glemte alt om at den skulle have været lavet i dampovnen :) )

En sulten studerende i fuld gang med at lege
Ingredienserne til Emilies dampede kammuslinge spyd - de kan virkelig anbefales mums

De færdige kammuslingespyd

Miele versionen af en rejeceviche happer

Laksetartar på ristet brød, er slet ikke en fan af rå ting, men af en eller anden grund er jeg helt sikkert en fan af den her ret

I anden "runde" blev vi inddelt i nogle nye 2-mands-grupper, og denne gang blev vi bedt om at lave en hovedret med kalvefilet. Det er faktisk lidt sjovt, for i anden runde kom jeg i gruppe med Lise som sørme også var fra bloggen Gane og Gaffel :). Vi fik lavet en super lækker kartoffelmos med parmesan og brunet smør samt en spidskålssalat med granatæble og kandiserede valnødder og selvfølgelig lavede vi også en kalvefilet til som bare helt enkelt blev brunet af  på en pande og derefter smidt en tur i dampovnen, som faktisk kunne tilberede kødet vildt hurtigt, jeg var i hvert fald dybt imponeret - selvom kødet måske nok lige skulle have 2-3 min. mere end vi ellers havde fået at vide.

Lises idé med at bruge brunet smør og parmesan i kartoffelmosen var et sikkert hit hos både madbloggere og dommere, og næste gang jeg skal have gæster kunne det godt tænkes at den her kartoffelmos kommer på bordet. (kødet blev kun lige hurtigt brunet af på panden, derefter pakkede vi det ind i stanniol og smed det i dampovnen i 5 min ved 80 grader, men efter min mening skulle det nok lige have haft 2- 3 min. mere)
Min nye yndlings salat, spidskål vendt i en hurtig vinaigrette og toppet med granatæblekerner og kandiserede valnødder mums! (den har faktisk allerede sneget sig ind på ugens madplan)



Det var en super dejlig aften, men det var også lige det jeg forventede når nu jeg sådan skulle ud og lege med andre madnørder, og så var det jo også en god lejlighed til at sige hej til nogle af de andre madører fra blogland som altid har det med at inspirerer mig. Og inspireret blev man i den grad for ud over de lækkerier jeg var med til at lave bød eventet også på dampede kammuslinger med seranoskinke og mangosalsa og dampet laks med fennikelsalat som begge blev kreeret af Lise fra Gane og Gaffel og Nikita fra La Nourriture. Ida Marie fra Ida Marens og Mia fra Snack Around diskede op med både tigerrejer marineret i chili, lime, chili, ingefær og soya og asparges ruller med seranoskinke, parmesan og gorgonzola samt en rosadampet kalvefilet med champignoner, gulerodspuré og persille.sidst men ikke mindst lavede Emilie fra Gane og Gaffel og Nikita fra La Nourriture en brunet og dampet kalvefilet med blandet grønt og en krydderurte mayo.

Opskrifterne skal i nok få, men det bliver altså i et andet indlæg

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...