lørdag den 2. februar 2013

URTEKRAM, UMAHRO OG AFPRØVNING AF NOGLE OPSKRIFTER

Sponsoreret indlæg

(billede er lånt fra www.livetermegetmere.urtekram.dk)

Her i januar blev jeg kontaktet af en sød pige der hed Fie, og hun spurgte om ikke jeg ville være interesseret i at afprøve nogle opskrifter som kokken Umahro Cadogan havde udviklet for Urtekram. Det ville jeg naturligvis rigtig gerne, for Umahro er en super dygtig kok, og lidt ny inspiration til hverdagsmaden er altid en kærkommen ting. 

I sidste uge bankede postbudet så på igen, igen og med sig havde han en kasse med både opskrifter samt gode økologiske produkter fra Urtekram som indgik i opskrifterne.

I kassen var der et stort glas med det fineste lyserøde Himalaya salt, nogle mørke rosiner, fuldkorns pasta penne, olivenolie, balsamicoeddike, hampefrøolie, vaniljepulver, oregano, timian, rosmarin og sorte peberkorn

 Jeg var mildets talt målløs over produkterne jeg fik tilsendt, for de var virkelig lækre. Og det kommer vist næppe bag på nogen at Urtekrams produkter samt andre økologiske produkter høre til blandt sjællenhederne i min indkøbskurv når jeg handler ind, hvilket selvfølgelig er fordi jeg ikke har det vildeste madbudget, og derfor ofte prioriterer den slags varer fra til fordel for andre billigere alternativer. Men jeg må indrømme at jeg er faldet pladask for Himalaya saltet, jeg ved ikke rigtig hvorfor for det smager jo præcist ligesom alm. fint salt, men de små røde nistre i saltet og den ellers så fine lyserøde farve kan jeg simpelthen ikke stå for, så jeg har nærmest udelukkende brugt det her salt i min madlavning, lige siden jeg fik det ind ad dørren. Og så er glasset jo også i sig selv ret dekorativt, og det er bestemt ikke et minus i min bog. Et andet af produkterne jeg også faldt for med det samme var deres vanilje pulver, ej hvor det dufter dejligt og smagen er også virkelig intens, så der er langt til det alm. vaniljesukker jeg plejer at bruge, og jeg kan kun sige at jeg glæder mig til a bruge mere af det for wow det er bare guf. I den mere eksotiske afdeling af det jeg modtog var den lille buttede flaske med hampefrøolie, det har jeg godt nok aldrig set før, det var helt græs grønt i farven og havde en let bitter smag. I de opskrifter jeg havde fået skulle den bruges i en dressing, og hvis jeg skal være ærlig ved jeg ikke lige helt om den smag spillede for mig, men jeg tror at den kunne spille max i bagværk, og det er da helt sikkert også planen at jeg skal afprøve nogle opskrifter på brød med hampefrøolien i ude i fremtiden, og ja jeg lover at jeg nok skal smide en lille update og en opskrift ind når jeg når så langt.

Opskrifterne

Jeg fik opskrifter til to retter, en pastaret med kylling og en dressing med chokolade og rødløg. I opskriftshæftet stod der at de var blevet udviklet med henblik på at være nemme at lave, sunde at spise samt spændende, og et godt bud på nogle retter der skal kunne indgå i madplaner da man den første aften kan spise en kyllinge og pastaret, der dagen efter kan udgøre en pastasalat der bliver piftet op med dressingen. Pastaretten tog mig ca. 20 min at lave fra start til slut hvilket jo er en ganske udemærket tid for en ret der skal laves på en hverdagsaften efter en lang dag i skole eller på arbejde, og som der også stod i hæftet kan kyllingen skiftes ud med både okse-, lamme-, kalve-, svinekød eller hvad man nu ellers har liggende i køleskabet eller har lyst til.

Et ekstra lille bonus ved den her ret er at den laves i en enkelt gryde, og det betyder jo at rengøringen er dejlig nem og det er bestemt et plus. Smag: Når det kommer til smagen af pastaretten tror jeg ikke nødvendigvis at det er en ret som alle kan lide, her hjemme var vi i hvert fald ikke super vilde med den da vi fandt smagen en smugle tam, men vi er også mest til godt krydret mad. Jeg synes bestemt at man skal give retten en chance og prøve den, for alle mennesker er jo forskellige og det er vores smagsløg også, så bare fordi vi ikke var vide med den betyder det jo ikke at andre ikke vil være det.

Chokolade-rødløgs dressingen tog selvfølgelig ingen tid at bikse sammen, men jeg må indrømme at jeg synes at det var en rimelig spøjs sammensætning af ingredienser, og faktisk var vi heller ikke synderligt begejstrede over den her opskrift. Men pastaretten sammen med dressingen fungerer faktisk på et eller andet plan da det ligesom bringer lidt smag ind i en ellers rimelig smagsneutral ret, men selvom det hjalp en smugle var det altså slet ikke nok til at de her to opskrifter kommer til at være en del at mit faste opskriftskartotek. Som sagt er opskrifterne udarbejdet med henblik på at de skal være sunde, og det er de så sandelig også, de er nemlig sprængfuld af sunde fedtstoffer og antioxidanter og en masse grønt og fuldkorn så det er i hvert fald noget man kan spise uden dårlig samvittighed. Men igen bare fordi mine og C's smagsløg ikke passede til opskrifterne her betyder det så sandelig ikke at man ikke skal prøve dem, prøv dem endelig og se om i kan lide dem, for det er virkelig nogle oskrifter det ville passe godt ind i et SU budget da ingredienslisten er lille, og de ingredienser opskrifterne anvender ofte er nogle man i forvejen har liggende i sit køkken, eller kan få fat i til en rimelig overkommelig pris.

I kan læse meget mere om samarbejdet mellem Umahro og Urtekram HER. På siden kan man også finde en masse andre opskrifter samt finde sundhedsfif fra Umahro og ikke mindst kan man også deltage i en konkurrence hvor man kan vinde en dag i køkkenet sammen med selveste Umahro Cadogan (se det lydder ikke dårligt vel :) ).

Ingredienserne til Umahros "kylling og fuldkornspasta i én gryde

Ingredienserne til Umahros "chokolade-rødløgs dressing med hampefrøolie

Den færdige pastaret, ja den ser super lækker ud, så "give it a go" måske den passer bedre til jeres smagsløg end mine
Den færdige dressing, som ifølge Umahro også passer godt som dip til grøntsagstænger
Pastaretten med dressingen, det løftede helt sikkert retten af blive blandet med lidt af dressingen.

Kylling og fuldkornspasta i én gryde - 4 pers:

½ l vand
1 fed hvidløg
1 tsk. tørret oregano
1 tsk. tørret rosmarin
1 tsk. tørret  timian
200 g fuldkornspasta
300 g kyllingebryst, skåret i tynde strimler
1 porre, fintsnittet
2 gulerødder, fint revet
150 g spinat eller babyspinat (jeg brugte frossen)
2 spsk.olivenolie

Kom vand, hvidløg, timian, rosmarin og oregano i en stor gryde og bring det i kog.
Tilsæt pastaen og lad den koge halvt færdig (det tager 6 min) - Spæd op med ekstra vand, hvis gryden er ved at være tør.

Kom kylling, porrer og gulerødder i, og rør det hele godt sammen, læg låg på gryden og lad det simre i 5 min.

Kom spinaten i til allersidst, når det er lige akkurat gennemkogt er retten færdig
Server pastaen stænket med noget olivenolie, og drys med salt og peber.


Chokolade-rødløgs dressing med hampefrøolie:

1 rødløg, finthakket
½ dl rosiner, grofthakkede
25 g mørk chokolade 70%, finthakket
1 fed hvidløg, finthakket
2 dl hampefrøolie
1 dl balsamicoeddike
1 knsp. vaniljepulver
5-6 dråber fishsauce
Peber og Himalayasalt, men brug alm. salt hvis du ikke har andet

Rør alle ingredienserne sammen til en hurtig dressing og smag til med salt og peber.
Lad dressingen trække lidt inden den skal bruges*

*Dressingen kan faktisk holde sig i op til 2 uger i køleskabet, så der er rig mulighed for at få brugt det hele hvis nu man har overskydende tilbage (man kan jo bruge dt som dip til grøntsags stænger eller som dressing i en salat

1 kommentarer:

  1. De har du helt ret i, jeg tror nu heller ikke at det er noget der ofte vil finde vej ned i min indkøbskurv. Det er nok mere hvis jeg en sjælden gang skal forkæle mig selv lidt med et enkelt luksus produkt eller to :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...