lørdag den 9. februar 2013

SOY FARMERS PIE AKA ALTERNATIV SHEPHERDS PIE

Sponsoreret indlæg



Pakken fra Soy4You indeholdte nogle indformationer om produktet, en opskrift og så selvfølgelig en vareprøve

Jeg har faktisk lidt dårlig samvittighed, jeg blev nemlig kontaktet af Claus fra Agger Foods i forrige uge, og han ville hører om jeg kendte til produktet Soy4You og om jeg kunne være interesseret i at få en vareprøve tilsendt. Jeg kunne ærligt skrive tilbage at jeg aldrig før havde hørt om produktet, men efter at have været et smut forbi deres hjemmeside og læst lidt om det, var jeg da mere end interesseret i at afprøve produktet. Samvittighedskvalerne skyldes så at pakken har ligget uåbnet hen i køkkenskabet siden jeg fik den, men det er skam ikke fordi jeg havde glemt alt om produktet, eller fordi jeg havde mistet modet til at afprøve det. Grunden til at pakken har ligget så længe i skabet er, at jeg faktisk mest af alt ikke helt vidste hvad jeg skulle  stille op med det, godt nok havde jeg læst en masse opskrifter på hjemmesiden, og folkene bag produktet havde endda været så søde at sende en opskrift med på chili con carne. Men jeg havde et eller andet sted mest af alt lyst til at prøve at lege lidt med produktet, jeg var bare gået fuldstændig i stå når det kom til gode idéer. Og det var faktisk først da jeg sad og skrev indlæget med moussaka'en at et lille lys gik op for mig, nemlig shepherds pie!....

...Ahmen altså hvorfor har jeg ikke tænkt på det noget før, det smager godt, det er evigheder siden jeg har lavet det sidst, jeg har vist nok aldrig lavet det her på bloggen, og det var en ny opskrift på produktet som jeg ikke havde set før. Normalt laves shepherds pie jo med lammekød (hvis det laves med oksekød kaldes det en cottage pie), men da Soy4You ret essentielt er en erstatning for hakket kød mente jeg at det jo sagtens kunne bruges uden at det ville gå helt galt. Så jeg kiggede alle opskrifterne på produktet igennem, fandt de dele af hver opskrift som jeg mente kunne passe godt i min "shepherds pie" - som jeg jo nok egentligt burde kalde "soy farmers pie" - kiggede min egen opskrift på en bolognese igennem og inden længen havde jeg stykket en ret god opskrift sammen. Nu var der bare tilbage at gå en tur i køkkenet og afprøve opskriften, og jeg kan kun sige at udfaldet blev fuldstændigt afsindigt godt. Jeg vil faktisk gå så langt som at sige at det er den bedste kød erstatning jeg nogen sinde har smagt, C mente selvfølgelig ligesom sidste gang at konsistensens var helt forkert (men jeg er nu overbevist om at det var noget han sagde fordi han vidste at det var soyaprotein og ikke kød han sad og spiste) A og jeg selv havde ikke noget problem med konsistensen, og alt i alt var vi alle tre enige om at smagen var helt i top, og at man sad tilbage med en rigtig rar mæthedsfornemmelse bagefter og vi følte at man slet ikke manglede kødet i retten.

Udfra hvad jeg kunne læse mig til er der faktisk mange fordele ved produktet, og nej nu er det ikke for at lyde som en reklame mand eller noget, men vi har i skrivende stund meget fokus på miljø og klimavenlig mad inde på skolen,  så det passede jo egentligt meget godt med at jeg fik testet produktet nu ;) men derfor ville jeg lige dele lidt info om produktet til de af jer der kunne være interesserede:

Soy4You er et alternativ til kød (det hakkede af slagsen), og som I nok har gættet udfra navnet er det lavet af soyabønner. Det er et produkt der er utroligt nemt at bruge, men det kræver lidt tilvænning ikke at komme "kødet" i gryden som noget af det først som man ellers plejer i traditionelle kødsaucer, man skal nemlig først komme Soy4You i til sidst, men så har man også en lækker "kødsauce" der er klar til at komme på middagsbordet efter 15-20 min istedet for 45-30 min. Nu nævnte jeg jo at det var et klimavenligt produkt, og det kan jeg lige give et lille eksempel på hvorfor det er: Hvis man har to ens stykker landjord, om man på det ene stykke opdrætter køer og på det andet dyrker soya, ja så vil man kunne brødføde 30 - 50 gange så mange mennesker fra soyamarken som man ville kunne have gjort med køerne. Derudover vil soyabønnemarken  skulle bruge 20 gange mindre vand end køerne skulle, og soyamarken ville udlede 10 gange mindre CO2 end køerne ville udlede.

Nu er det ikke fordi jeg går super meget op i klimavenlig mad, eller er lige ved at blive vegetar eller noget, men jeg må indrømme at hvis vi indførte en ugentlig kødfri dag herhjemme, tror jeg faktisk selv at mine kødelskende mænd ville kunne lide retter med Soy4You, så jeg kunne nok godt overtales til at købe det igen på et eller andet tidspunkt. Mest af alt fordi det faktisk koster næsten det samme som 500g hakket oksekød, man kan nemlig købe to pakker af 150g hver (giver 4- 5 portioner)  til 70 kr. med fragt, så selv sultne studerende har faktisk rådtil det her produkt :)

Torsdagens middag var en kødløs en af slagsen, men det betød bestemt ikke at den smagte mindre godt, nærmere tvært imod :)

Svits løg, gulerødder, bladselleri, hvidløg og champignon i lidt olie

Tilsæt tomatpuré, rødvin, hakkede tomater og bouillon (jeg burde nok have brugt grøntsags bouillon, men jeg havde kun hønsebouillon i skabet (så det var da godt at vi ikke er vegetarer herhjemme)
Spice it up! og lad sauce simre i 10 minutters tid
Såden ser hakket soyaprotein altså ud... det ligner jo faktisk lidt hakket oksekød.

Kom lidt "kødsauce" i bunden af et ildfast fad (jeg lavede små portioner så alle fik deres egen lille pie), top med kartoffelmos, riv kartoffelmosen og drys med parmesan inden den bages i ovnen....MUMS!!!
Jeg havde en masse tilovers som blev smidt i fryseren til en anden god gang, for der blev i hvert fald rigeligt med mad ud af den her portion

Soy farmers pie - 6 pers:

1 stort løg
2 gulerødder
1 fed hvidløg
3 stilke bladselleri
200 g champignoner
1 ds. tomatpuré
1 ds. hakkede tomater
3 dl bouillon
2 glas rødvin
1 tsk. tørret oregano
1 tsk. tørret rosmarin
1 tsk. tørret timian
Salt og peber
3 tsk worcestershire sauce
1 pk. Soy4You (150 g)
1 spsk. revet parmesan

Fint snit løg, gulerødder, selleri, hvidløg og champignon.
Svits grøntsagerne i lidt oliven olie og tilsæt derefter tomatpuréen.
Lad puréen stege lidt af i gryden og kom derefter tomater, krydderier, bouillon og vin i.
Lad retten små simre i 10 minutters tid.
Til sidst kommes Soy4You i retten simre videre i 2-3 min.

Nu skal retten samles, og det gøres ved at man kommer lidt "kødsauce" i et ildfast fad/ eller små ramekiner (en måske to  pr. mand)
Top med kartoffelmosen og riv den let med en gaffel så den får en ru overflade.
Drys nu med lidt revet parmesan og bag retten i ovnen ved 200 grader i 15 min, eller indtil den er gylden i overfladen


Kartoffelmos:

1 kg kartofler
50 g smør
1 spsk revet parmesan
Salt og peber
Evt. lidt mælk

Skræl og kog kartoflerne, men lad være med at komme salt i vandet.
Når kartoflerne er færdige hældes vandet fra og kartoflerne moses, hvis man ikke har et en kartoffelmoser klarer en el-pisker opgaven nemt.
Kom smør sammen med parmesan, salt og peber i og pisk det ind i mosen.
Hvis man synes at konsistensen er tilpas nu er mosen færdig, ellers kan man langsomt piske lidt mælk ind i mosen indtil konsistensen er tilpas.

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...