søndag den 27. januar 2013

AMERICAN CHOCOLATE CHIPCOOKIES


Cookies, cookies, cookies what's not to love? store søde chewy lækkerbiskener fyldt med chokolade, ja hvis det stod til C var det noget vi næsten altid havde på lager. Men det er faktisk ved at være et godt stykke tid siden jeg sidst lavede de her cookies, og hvis ikke jeg husker helt forkert var manden ikke helt tilfreds med dem sidste gang da han mente at de fik for høj varme i ovnen så de istedet for at være seje i midten, endte de med at være spøde hele vejen igennem (ja jeg glemte at tjekke opskriften og bagte dem lidt på gefule -hvilket jeg fandt ud af ikke var helt optimalt, i hvert fald ikke med den her opskrift) Så denne gang blev opskriften nærstuderet og temperaturen og tiden nøje fulgt så min søde kæreste kunne få de cookies han har sukket efter længe.

Chocolate chip cookies ca. 20 stk:

225 g smør
200 g farin
160 g sukker
1 tsk. salt
2 æg
kornene fra 1 vanilje stang
375 g mel
1 tsk. natron
½ tsk. bagepulver
200 g mørk chokolade

Kom smør, sukker og salt i en stor skål og pisk det sammen til en blød og sammenhængende masse.
Tilsæt æg (et ad gangen) og vanilje og pisk det godt samme.
I en anden skål blandes mel, natron og bagepulver.

Kom de tørre ingredienser ned til de våde og bland indtil dejen er lige nøjagtig blandet sammen.
Hak chokoladen, jeg plejer at hakke noget fint og andet lidt grovere så det bliver godt fordelt i dejen samtidig med at man af og til finder en stor lækker chokolade klump

Ælt chokoladen godt ind i dejen og form den til nogle stor kugler, ca. på størrelse med en lille golfbold
Pres kuglerne flade og kom dem derefter i fryseren i min 30 – 40 min*

Varm ovnen op til 140 grader og bag en pladefuld af de frosne cookies i 10 – 15 min eller indtil de begynder at blive gyldne i kanten.

Det er vigtig at de ikke får for meget da de helst skal være chewy i midten og ikke sprøde så er de nemlig bedst.

Når de kommer ud er de dog meget bløde, så lad dem køle af lidt på pladen før de flyttes hen på en rist for at køle helt af så ikke de falder fra hinanden

Nybagte cookies skal slevfølgelig nydes sammen med et stort koldt glas mælk :)



,

*Nok det bedste tip jeg har fået når det gælder cookies, når man bager dem direkte ud af fryseren bevarer de deres chewyness selv dage efter de er blevet bagt. Denne chewyness betyder også at de ville være helt perfekte som is-sandwiches ala Ben & Jerrys' wich (to cookies med is imellem)

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...