torsdag den 3. januar 2013

NYTÅRS DESSERT 2012



Desserten nytårsaften var en gateau marcel, ja det lyder nok en smugle fancy, men i bund og grund er det bare en brownie like chokoladekage med chokolademousse på toppen, og hvis landet nu lå sådan at jeg kun måtte spise en kage igen resten af mit liv, ja så ville jeg helt sikkert vælge den her kage, for det var helt sikkert kærlighed ved første bid da jeg smagte den her kage første gang. Opskriften fik jeg tiltusket mig da jeg gik på kokkeskolen i Slagelse, men bare fordi den her kage har et super fancy navn, ja så betyder det skam slet ikke at den er særlig kompliceret at lave. Næ det er faktisk en af de nemmeste chokoladekager jeg har prøvet at lave.

Jeg pyntede den med friske brombær og blåbær, lidt hjemmelavet nougat og is fra carte d'or men man kan jo bruge det frugt du kan få fat i, eller kan lide, ja eller man kan spise et stykke kage som det er



Verdens nemmeste chokoladekage (Gateau Marcel) - 8 pers:

175 g mørkt chokolade
175 g smør
175 g sukker
3½ bæger past. æggeblommer
3 bæger past. æggehvider

Forvarm ovnen til 175 grader
Smelt chokolade og smør i en skål over et vandbad.

Mens chokoladen og smørret smelter piskes blommerne sammen med 2/3 af sukkeret indtil det er hvidt og luftigt.

I en anden skål piskes hviderne helt stive*, tilsæt undervejs resten af sukkeret, men først når hviderne begynder at danne små toppe.
Vend nu forsigtigt chokolade blandingen i skålen med de piskede blommer.

Når chokoladen er helt blandet sammen med blommerne vendes de piskede hvider i, og det hele ender med at live til en ensformig mousse.

Kom bagepapir i en ovnfast form og hæld ½ af moussen i formen, og stil resten af moussen i køleskabet til senere.

Bag moussen ved 175 grader i ca. 30 min, tag kagen ud af ovnen og lad den køle lidt af, og bare rolig det gør slet ikke noget at den falder sammen, det er meningen plus man kommer ikke til at kunne se det da resten af moussen skal oven på kagen.

Når kagen er kølet af  fordeles resten af moussen oven på kagen, stil derefter kagen tilbage på køl så moussen kan sætte sig**

Sigt nu kakao over kagen, skær den i skiver og spis mens den stadig er kold.




Hjemmelavet nougat:

75 g sukker
75 g nødder, jeg brugte en blanding af hassel og mandel

Rist nødderne på en varm pande indtil de begynder at blive gyldne og dufte af ristede nødder.
Kom derefter nødderne i et rent viskestykke og gnub så meget af skallerne af som muligt.
Smelt derefter sukkeret på panden ved svag varme indtil det bliver til en gylden karamel.

Kom nu nødderne tilbage i panden til karamellen og vend dem rundt så alle nødderne bliver dækket af karamellen.

Hæld nøddekaramellen ud på en stykke bagepapir og lad det køle af og stivne.

Når karamellen er helt kold og er stivnet helt tager man en brødkniv og hakker det helt fint, og så har man bagefter noget fint nougat som man kan bruge til en hjemmelavet nougat is,  drysse der over en kugle is, eller man kan gøre som mig og liggen en kugle is oven på lidt af nougatten så den ikke sejler rundt på tallerkenen når man bære desserten ind.


Skovbær sauce:

1 pose frosne skovbær
lidt sukker

Kom bærene i en kasserolle og giv et et opkog.
Når bærene har været oppe at koge blendes de med en stavblender til en blød og cremet sauce.
Nu skal saucen bare smages til med sukker, og så er den ellers klar til brug

*Det er eget vigtigt at dette gøres i en helt ren skål med helt rene og tørre redskaber da den mindste smugle af noget som helst andet (vand, fedt eller lignende) vil betyde at hviderne ikke vil blive stive.

**Man kan også bare smide kagen i fryseren så kan den laves i op til nogle uger før den egentligt skal bruges.

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...