torsdag den 31. januar 2013

DOBBELT OP PÅ FASTELAVNSBOLLER


"Fastelavn er mit navn, boller vil jeg have. Hvis jeg ingen boller får så laver jeg ballade..."

...Ja det var ligefør at der kom mere ballade ud af at lave de her boller end der ville have været uden dem, for jeg havde nemlig haft noget lækkert hjemmelavet creme liggende i fryseren som jeg havde planlagt at bruge som fyld i mine fastelavnsboller, men ak og ve, da cremen endelig var tøet op var den skilt, og uanset hvor meget jeg piskede var det helt umuligt at samle den igen. Jeg havde godt nok et brev med kagecreme liggende i skabbet, men det gjorde jo ikke op for den lækre creme der nu var lige til at smide ud. Men selvom jeg havde kagecremes pulveret liggende havde jeg ikke så meget som en dråbe mælk i huset (hvilket ikke just hjalp på mit humør). Så jeg skyndte mig at hive noget overtøj på og så stormede jeg ellers ud ad døren og gik ned i Fakta (uden tvivl med en lille sort tordensky hængende over hovedet).

Hjemme igen blev pulver cremen hurtigt rørt sammen og stilet på køl, og jeg må indrømmer humøret begyndte så småt at blive godt igen. Men ak problemerne var langt fra forbi med de her boller, for efter jeg havde formet alle bollerne og kommet dem i ovnen for at blive bagt gik der ikke lang tid før al cremen lige så langsomt begyndte at flyde ud af samtlige boller. Men jeg er faktisk helt stolt af mig selv, for på trods af det dårlige humør tidligere, ja så tog jeg det stille og roligt og så på det som en mulighed for at teste to forskellige måder at lave fastelavnsboller på. Så jeg rørte en hurtig dej sammen igen, og anden gang gik det langt bedre end med første portion. Bollerne var lækre og bløde og al cremen blev hvor den skulle indeni, så næste gang jeg skal lave fastelavnsboller ved jeg i det mindste nu hvordan man skal gøre, og hvordan man i hvert fald ikke skal gøre. Og næste gang laver jeg helt sikkert en hjemmelavet creme, for selvom bollerne var gode så smagte de nu ikke helt som dem man husker fra da man var lille, men når nu jeg laver cremen næsten gang bliver den helt sikkert lavet samme dag som den skal bruges for jeg laver i hvert fald aldrig samme fejl igen og kommer hjemmelavet creme i fryseren for det dur på ingen måde ;)

Dyrk lige de fine dejskrabere jeg købte inde hos H.W Larsen, fuldstændige fantastiske når man skal ælte dej ved håndkraft (btw brugte samme dej til begge omgange fastelavnsboller)
Fastelavnsboller take 1, "Don't try this at home" . De åbne boller flød over og de lukkede boller flød al cremen ud af...

...Fastelavnsboller take 2, her kom jeg 1 spsk. mel i cremen og rullede dejen ud før jeg skar den i firkanter, kom en skefuld creme i midten af hver firkant og lukkede dem.
Fold hjørnerne ind over fyldet før de klemmes godt sammen...
...og efter et lille tvist og så er bollerne klar til at blive bagt.
Fresh out of the oven og se, de kunne sørme holde på cremen :)
Pynt skal der naturligvis til...
... og så skal der ellers smovses


Fastelavnsboller 24 stk:

500 g mel
150 g blødt smør
50 g sukker
50 g gær
2 dl mælk
2 æg
½ tsk. salt.
Fyld:Creme (hjemmelavet eller købt)
Syltetøj
Æblemos
Eller hvad man ellers kunne have lyst til


Lun mælken og rør gæren ud heri.


Kom æggene ned til mælken og ælt de tørre ingredienser i indtil man har en næsten sammenhængende dej.
Til sidst æltes det bløde smør ind i dejen og derefter æltes der i yderligere min. 10 min (det gør deje meget mere smidig og lækker)

Form dejen til en stram kugle og lad den hæve i 30 min.
Udrul nu dejen og skær den i 24 kvadrater, i midten af hvert kvadrat ligges en lille klat creme, eller det fyld man nu ellers har lyst til.

Form nu hvert kvadrat til en stram bolle ved at hive hvert hjørne ind over fyldet, og presse samlingen godt sammen mens man giver den et lille tvist.

Pensel evt. bollerne med sammenpisket æg før de bages.
Bag bollerne ved 200 grader i ca. 15 min, køl dem derefter lidt af før de pyntes med glasur

2 kommentarer:

  1. Uhm, elsker fastelavnsboller, bagte selv en omgang i dag med hjemmefixet creme, yumyum.

    - Anne

    SvarSlet
  2. Har lige været hele din blog igennem ;) - du har mange frugt formede skåle ka jeg se, dem vil jeg da holde øje med i netto, de SÅ søde og friske ;)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...