mandag den 21. januar 2013

CHILI CON CARNE

Mums lækker spicy chili con carne med ris, cheddar, cremefraiche og lidt guacamole
Ja der har jo været lidt stille her på bloggen da jeg lå syg i sidste uge, og det betyder at jeg nu har en del madbilleder liggende på computeren som jeg endnu ikke har fået lagt ind her på bloggen. Men nu har jeg det heldigvis bedre igen, så mon ikke jeg skulle få kæmpet mig igennem min lille bunke af lækre madbilleder og begynde at smide dem ind her på bloggen. Til at starte med er der i hvert fald her en opskrift på en lækker spicy chili con carne som vi fik at spise for noget tid siden, jeg lavede en ordentlig portion så vi endte med at have mad til to dage, og for at det ikke skal være helt løgn, ja så har jeg faktisk stadig en rest af den liggende i fryseren til en anden god gang.
Der var godt med grønt i min chili con carne, både løg, hvidløg, chili, revet gulerod og bladselleri
Start med at brune kødet...
...og svits derefter grøntsagerne...
...tilsæt tomater og bønner...
...og spice chilien op med chili pulver, salt, oregano, stødt spidskommen, kakao og stødt koriander.

Chili con carne 6 pers:


1 kg hakket oksekød
2 løg, hakket
3 store fed hvidløg, fint hakket
4 chilier, fint hakket
3 gulerødder, revet
3 stængler bladselleri, fint hakket
2 spsk. tomatpuré
2 ds. hakkede tomater
2 ds. bønner
1 tsk. chili pulver
2 spsk. tørret oregano
2 tsk. stødt spidskommen
1 spsk. kakao
1 tsk. stødt koriander

Start med at brune kødet i en stor gryde.
Mens kødet bruner kan man jo gøre grøntsagerne klar.
Når kødet er brunet godt af stilles det til side, og så er det grøntsagernes tur til at komme i gryden.
Svits grøntsagerne i nogle minutter, og kom derefter tomatpuréen ned til dem.
Steg tomatpuréen af i gryden, kom bagefter kødet tilbage i gryden og vend det hele godt sammen.
Tilsæt nu både bønner og tomater samt krydderier, og lad det hele små simre i min. 30 min, men gerne længere

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...