onsdag den 23. januar 2013

PARTNERS IN CRIME

Blåbær muffins og varm te, det perfekte makkerpar på en kold januar dag

Det har været endnu en bidende kold dag i dag, og hvis man skal tro på hvad man hører, ja så ser det kun ud til at det bliver koldere og koldere de næste par dage. Så jeg er glad for at jeg har handlet ind til resten af ugen så jeg slipper for at bevæge mig ud i kulden mere end højst nødvendigt, for jeg er virkelig bare en af de personer som kan have flere lag af tøj på og stadig fryse.

I dag skulle min klasse på tur til H.W. Larsen og Inco hvilket var super spændende, vi fik et godt lille foredrag om forskellige knive og hvordan man behandler dem bedst muligt, og så fik vi mulighed for at få et Inco kort så vi kan handle stort ind (selvom jeg tvivler på at jeg får brugt det særligt meget). Men selvom det var en spændende dag var det alligevel meget rart at kunne få varmet fusserne op under et lunt tæppe da jeg kom hjem, og drikke en kop varm te. Hvis eftermiddagen havde været helt perfekt havde jeg nok også nuppet mig en båbær muffin sammen med teen, men jeg havde ikke lige nogen på lager (selvom jeg næsten altid har et eller andet i den stil liggende klar i fryseren til at lune når lækkersulten kalder) så det må blive en anden gang. Men mens jeg sad og små-cravede blåbær muffins kom jeg i tanke om at jeg slet ikke har lagt nogen opskrift  på dem ind her på bloggen, og sidst jeg lavede dem fik jeg taget en masse billeder som bare har ligget og samlet støv på computeren. Så hvis i skulle få lyst til at spise lidt sødt mens kulden raser udenfor får i her en opskrift på blåbær muffins, men det er faktisk en god allround basis opskrift på muffins, man kan nemlig bare erstatte blåbærerne med anden frugt (hindbær, brombær, rabarber osv.) komme lidt kakao i sammen med hakke chokolade eller lade være med at komme noget som helst i og bare lave dem til simple vanilje muffins - det er jo helt op til had man har lyst til eller hvad man har i sit køkken.

Et af mine yndlings redskaber er min iskugler, jeg bruger den til så meget andet end is f.eks. når jeg laver muffins er den perfekt til at få lige meget i hver form.

Lidt kanel og perlesukker på toppen inden de ryger en tur i ovnen YUM

Blåbær muffins 15 stk:

100 g smør
170 g sukker
2 æg
125 ml mælk
2 tsk. vaniljesukker
250 g mel
1 tsk. bagepulver
200 g blåbær
2 spsk. mel
Kanel og perlesukker

Forvarm ovnen til 200 grader
Pisk smør og sukker sammen med vaniljen til det begynder at blive lyst og cremet.
Når det er cremet piskes ægene i, men kun et ad gangen.
Tilsæt de tørre ingredienser og hæld derefter langsomt mælken i under omrøring.
Vend til sidst blåbærene i de 2 spsk. mel* og vend dem som det sidste i dejen
Fyld muffinformene og drys lidt kanel og perlesukker  på toppen af hver muffin
Bag dem i 15 - 20 min, eller indtil de er gyldne

*Jeg plejer altid lige at vende frugt der skal i muffins eller andre former for kage i lidt mel før jeg kommer det i dejen, så falder det nemlig ikke til bunds under bagning

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...