fredag den 29. marts 2013

GAMMELDAWS STEGEBEN MED MIN FANTASTISKE MOR

Tisdagens aftensmad stod på en omgang godt fedtede gammeldaws stegeben

For noget tid siden fik jeg jo købt en masse stegeben, nogle af dem har jeg allerede lavet til en slags spareribs, nogle ligger stadig i fryseren, og de sidste fik vi at spise i tirsdags. Lige siden vi købte dem har jeg nemlig gået og sukket efter en omgang gode gammeldaws stegeben, altså sådan nogle rigtige fedtede svende som kræver både en ekstra spand til benene og en våd klud til fingrene.

Da jeg var lille fik vi ofte stegeben og det var altid et kæmpe hit hos mig, og et eller andet sted i min mors gemmer eksisterer der også et rigtig yndigt billede af mig da jeg var ca. 1 - 2 år, siddende med et stort fedtet smil op til begge ører og et stort gnaveben i hænderne, så jeg kan roligt sige at det er noget jeg altid har holdt af. Men nu er det jo ved at være mange år siden at det billede blev taget, og min mor har efterhånde lavet kilovis af stegeben til mig siden. Derfor fik jeg den tossede idé at inviterer hende til en fedtet gnavebens middag i tirsdags så jeg endelig kunne få lov til at lave en omgang stegeben til hende, jeg mener det måtte da næsten være på tide at jeg fik lavet nogle gnaveben til hende når hun har lavet så mange til mig.

Det er første gang at jeg har prøvet at lave stegeben, og hvis jeg selv skal sige det så blev resultat faktisk slet ikke så ringe endda. Men det var nu meget godt at jeg havde inviteret mor til middag, for det viste sig faktisk at jeg var godt på vej til at skamkoge mine ben i alt for meget vand. Men med mors hjælp fik jeg hurtigt benene på ret køl igen... ja man bliver jo aldrig for gammel til at lærer at lave ordentlig mad af sin mor.

Det var super hyggeligt at have en eftermiddag/aften der stod på mor-datter hygge i køkkenet med te, kokosmakroner, og en masse snak om løst og fast. Og mor, 1000 tak fordi du stadig kan lærer mig en masse, det kan godt være at jeg bliver ældre og snart har styr på det der med at stå på egne ben. Men jeg vil altid have brug for dig til at vise mig den rette vej, og du skal vide at jeg altid har sat pris på alt det du har gjort for mig i mine små 21 år, selvom det ikke altid har været let. Mor jeg elsker dig, og jeg vil ønske dig et rigtig stort tillykke med din runde dag på torsdag, og både C og jeg glæder os rigtig meget til at komme og fejre dig.


Stegeben - 4 pers:

2, 4 kg stegeben
1 løg, fint hakket
1 stor gulerod, fint hakket
2 stængler bladselleri, fint hakket
1 håndfuld persille
Salt og peber
Bouillon
Evt. maizena og saucekulør


Start med at brune benene i en stor gryde, når benene er godt brunet af krydres de med salt og peber og stilles til side.
Nu svitses grøntsagerne, når de begynder at tage farve kommes benene tilbage i gryden sammen med persillen.
Hæld vand på så benene er ca. 1/3 dækket og kom et tætsluttede låg på og lad benene småsimre i 1½ - 2 timer*.

Når benene er møre tages de op af gryde, og kommes i ovnen (ca. 150 grader) mens resten gøres klar.
Man kan nu vælge at si væden fra gryden, men jeg var doven og fjernede bare persillen før jeg fortsatte.
Smag væden til, og tilsæt evt. lidt bouillon.

Nu skal man bare tykne væden så man får en lækker sauce med lidt maizena og give den lidt kulør.
Server benene med kogte kartofler, sauce og godt med fugtige klude

*Husk at kigge til benene af og til og hæld evt. mere vand ned til dem hvis de er ved at koge tørre.

3 kommentarer:

  1. Ja jeg har heller ikke rigtig fået den her ret siden jeg var lille, men det var ren nostalgimad at få det igen :)

    SvarSlet
  2. Tak til din moder for en lækker opskrift. Selv har jeg ikke spist den, siden min moder ofte serverede den for mig i fyrrene og halvtredserne.

    SvarSlet
  3. Så er det vist bed at være på tide igen Svend, for som jeg skriver, så er det ren nostalgi mad, så jeg er sikker på at denne ret vil vække en masse gode minder :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...