fredag den 15. marts 2013

VIKINGERNES SPARERIBS

Messy, messy aftensmad.... men der er åh så godt :)

Mandag i sidste uge sad jeg og småkedede mig i toget på vej hjem fra skole, jeg plejer altid at have enten en bog eller min computer med  så jeg kan læse lidt eller, se nogle serier eller skrive nye indlæg til bloggen. Men lige på denne dag havde jeg ingen af delene med, også er turen fra Valby til Næstved altså rimelig lang. Heldigvis var der en der havde glemt en masse aviser ved siden af mit sæde, og så kunne de da om noget underholde mig på vejen hjem, og midt blandt alle 24-timer og metroxpress aviserne var der såmænd også et enkelt eksemplar af lokalsprøjten fra Næstved. Hvorfor den lå der aner jeg ikke, men lidt nyheder fra lokalområdet kan man vel altid læse, så jeg bladrede lystigt igennem ”Næstved Bladet”. Midt inde i avisen faldt jeg over en helsides reklame fra Super Brugsen i Fensmark, og da jeg så at man kunne få næsten 3 kg stegeben for 15 kr. havde jeg hurtigt bestemt mig for at det var der C og jeg skulle handle ind til ugens mad.

Så da jeg nåede frem til Næstved station blev jeg hentet af C, og så tog vi ellers til Fensmark for at handle, og det var bestemt ikke sidste gang at vi kommer til at gøre det. For udover næsten 8 kg stegeben til små 45 kr. kom vi også hjemmed en masse andre gode tilbud. Jeg har altid været glad for Brugsen i Fensmark, og husker stadig mine tilbudsjagt ture derude sammen med min mor da jeg var mindre. Vi boede i Haslev og det er da et godt stykke vej væk fra Fensmark, men de har simpelthen den bedste slagterafdeling som oven i købet har meget rimelige priser, så det har altid været turen værd. Men siden jeg flyttede hjemmefra tror jeg ikke at jeg har været derude, for der var simpelthen for langt med offentlig transport når også man skulle transporterer varerne hjem igen. Men nu har jeg jo heldigvis anskaffet mig en lille dyt, så nu kan jeg igen komme ud og score de gode tilbud i Fensmark Brugsen, men vi kommer også kun derud hvis det er et virkelig godt tilbud såsom billige stegeben. For selvom de har en masse gode tilbud og de fleste af deres varer har en rimelig pris, ja så har nogle af deres andre vares fået skruet en lille smugle op for deres pris. Så selvom hovedparten af vores ugentlige indkøb blev handlet i Fensmark måtte vi også lige et smut forbi vores Fakta for at handle det sidste, for jeg giver i hvert fald ikke 25 kr. for parmesan når jeg kan få det samme mærke 10 kr. billigere i min Fakta.

Hjemme igen med alle stegebenene blev vi hurtigt enige om at vi da skulle have BBQ ribs i løbet af ugen, og jovist er spareribs lavet af ribbenene, men hvem siger at man ikke kan lave stegeben ala spareribs?

Jeg kom 2 af de 3 pakker stegeben vi købte i fryseren til en anden god gang, og den sidste dryssede jeg godt med BBQ krydderi og penslede med ½ flaske BBQ sauce for de kom i køleskabet for at marinere, og jeg tror faktisk at de ente med at marinere i 2 dage, men man kan sagtens bare lade dem marinere natten over. Og efter næsten 2 timer i ovnen ved lav varme stod aftensmaden på super møre og dejligt snaskede BBQ gnaveben, men man bliver rigtig godt fedtet af at spise de her ben, men der skal man jo også have lov til engang imellem. Dog vil jeg helt sikkert foreslå at man dækker op med voksdug og rigeligt med våde klude ;)


De marinerede stegeben pakkes ind i staniol, men før pakken lukkes helt hældes ca ½ dl saft over benene. Jeg brugte den gode stikkelsbær saft fra Vibegaard, men en alm. æblemost ville også være godt.

Efter ca. 1 time i ovnen ved 160 grader tages benene ud at pakkerne...

... safterne fra pakkerne gemmes selvfølgelig, jeg røte dem ind i ½ flaske BBQ sauce...
...og penslede bene med BBQ blandingen før de røg i ovnen igen
...og efter endnu en time i ovnen var bene klar

Stegeben ala spareribs - 3 - 4 pers.

2,4 kg stegeben
1 spsk. BBQ kryderi
1 flaske BBQ sauce (jeg brugte kraft)
½ dl stikkelsbærsaft (men man kan selvfølgelig også godt bruge æblemost)

Krydr benene med BBQ krydderiet og pensel dem med halvdelen af BBQ saucen og lad dem marinere natten over.
Dagen efter forvarmes ovnen til 160 grader
Mens ovnen varmer op pakkes benene ind i staniol, men inden staniolpakken lukkes helt kommes saften nd til dem så de kan små dampe lidt inde i ovnen.

Efter ca. 1 time tages benene ud af ovnen og lægges på en bageplade med bagepapir.
Safterne fra staniolpakken skal man ikke smide ud, de skal hældes i en skål sammen med resten af BBQ saucen, og så pensler man benene med blandingen.

Kom benene tilbage i ovnen i endnu 1 time, eller indtil kødet er så mør at det falder fra benene.
Undervejs pensles benene med resten af BBQ saucen så de er godt snaskede og karameliserede når de er færdige.

Server dem sammen med en lille bladet salat og evt. fritter

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...