søndag den 17. marts 2013

HOME ALONE

Fredagens dinner for one stod på en lækker chicken pot pie

Fredag aften var jeg alene hjemme, både C og A var nemlig i København til J-popcon. Men bare fordi mændende ikke er hjemme skal der jo stadig mad på bordet, og når man er alene hjemme er der jo næsten ikke noget bedre end mad man kan spise mens man sidder i sofaen og hygger sig med en god film (eller i mit tilfælde en masse Nigella Express). Derfor fandt jeg på at lave chicken pot pie, en opskrift som jeg faktisk har fra et af Nigella Express programmerne, det var den perfekte ret som man kunne sidde og slubre i sig foran flimmeren. Og for at være ekstra smart lavede jeg en større portion end jeg egentligt havde brug for, så der blev både til min aftensmad i fredags, en stor tærte som jeg kom i fryseren da det er planen at vi skal have den en gang i næste uge, og så var der faktisk stadig lidt til overs som sammen med lørdagens rester endte som fyld i hjemmelavede calzone pizzaer som vi fik at spise i dag.

Opskriften har jeg jo fra Nigella, og hendes opskrift kan findes HER, men jeg har ikke fulgt opskriften 100% så derfor skriver jeg den naturligvis også somjeg lavede den


Der er intet der slår et dejlig sprødt butterdejs låg, og med det cremede kyllingefyld nedenunder kan det ikke andet end smage godt :)

Chicken pot pie - ca. 2 tærter:

1 pk. bacon, skråret i strimler
250 g champignonger, groft hakket
1 porre, fint snittet
500 g kyllingebryst, skåret i tern
2 spsk. mel
1 spsk. paprika
½ spsk. tørret timian
2 spsk. smør
600 ml kyllingebouillon
Salt og peber
butterdej, nok til at dække tærten

Forvarm ovnen til 200 grader.
Steg baconnet sprødt i en stor gryde, når baconnet begynder at blive sprødt kommes champignonerne i sammen med porren og det hele steges ved middel varme.

Mens champignonerne og porren steges mørre vendes kyllingeternene i mel, paprika, salt, peber og timian.
Kom nu smørret i gryden, når det er smeltet kommes kyllingen i gryden sammen med melet det var vendt i.
Rør det hele godt sammen, og når kyllingen begynder at tage farve hældes bouillon i, smag til med salt og peber.

Kom fyldet i enten 1 stort ildfast fad eller nogle mindre ildfaste fade.
Kom butterdejen over fyldet, og lad vær med at skære det der hænger over kanten af, bare vend det op over tærten, for mere tærtelåg er aldrig en dårlig ting ;)
Bag tærten/ tærterne i ovnen i 20 min. og så skal de ellers bare serveres

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...