lørdag den 4. maj 2013

RED CURRY SUPPE MED THAI KYLLINGEBOLLER


Jeg har i længere tid fulgt de herlige britiske gutter fra "Sorted" inde på youtube, en kanal som jeg i den grad vil anbefale hvis man har lyst til at se på 4 sjove tosser som laver lækker mad.  For nogle uger siden lavede de så den her thai-supper med red curry og de nemmeste kødboller jeg nogensiden har set, og jeg behøver vel ikke at sige at jeg selvfølgelig fik helt vildt meget lyst til at smage deres suppe. Men nu er smage-lugte skærmen jo desværre ikke blevet opfundet endnu (seriously alle jer George Gearløs opfindertyper derude i verden, det må i altså lige se at få opfundet) så derfor måtte jeg jo selv smutte i køkkenet og lege lidt med potter og pander så jeg kunne smage lidt på suppen her... ikke at jeg selvfølgelig har noget i mod det ;)

Resultatet blev vildt godt, det var en ret der var super hurtig at smide sammen, en ret som nærmest ikke krævede nogen køkken skills, en ret der kunne varieres i det uendelige, og så smagte den selvfølgelig også super godt. Alt i alt en total vinder et i min bog, og derfor er den også kommet i min lille sorte bog over retter vi kan hive frem i en ruf når man har en travl hverdag.

Byg selv red curry suppe med risnudler, kødboller, chili, koriander, lime og bønnespirer. Ja det var stort set bare tøm grøntsagsskuffen og se hvad man kan komme i suppen
Først fyldes en skål med det man nu vil have i sin suppe... 

...og så hælder man bare suppen over og nyder sin aftensmad - mums

Thai red curry suppe med kyllinge kødboller - 3 pers:

450 g kyllingebryst, skåret i grove tern
1½ spsk. red curry paste
1 tsk. salt
1 god håndfuld koriander
1 stilk citrongræs
1 rød chili, meget groft hakket
3 tsk. tørret limeblade
½ spsk. farin
1 spsk. fishsauce
400 ml kokosmælk
400 ml kyllingebouillon
1 spsk. red curry paste
½ lime, saft
1 håndfuld champignoner, skåret i kvarte
1 håndfuld cherry tomater, skåret i halve

Fyld - man kan bruge hvad man har lyst til, men her er hvad jeg brugte:
Risnudler
1 håndfuld bønnespirer
½ lime
½ chili
koriander

Forvarm ovnen til 175 grader
Mens ovnen forvarmer blendes kylling sammen med salt, 1 ½ spsk. red cury paste og koriander.
Form farsen* til små kugler ca. på størrelse med en valnød og kom dem på en bageplade med bagepapir.
Bag kødbollerne i ca. 10 min.

Mens kødbollerne bager laves suppen, så knus citrongræsset lidt og kom det i en gryde sammen med chili, limeblade, sukker, fish sauce, limesaft, kokosmælk, bouillon og 1 spsk. red curry paste.
Kog suppen i små 5 min. og kom nu tomater og champignonner i de sidste 3-4 min.

Fisk citrongræs og chili op af suppen og server den sammen med kødbollerne, risnudler og evt. bønnespirer, limebåde, chili og koriander (men man kan jo bruge det fyld man bedst kan lide)

*Det er nemmest at forme den med våde hænder

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...