tirsdag den 28. maj 2013

SUSHI PÅ BUDGET


Jeg nævnte engang HER på siden at jeg ikke var den store sushi spiser, mest af alt fordi jeg virkelig ikke kan fordrage tang. Eller det vil sige jeg er blevet lidt mere tolerant overfor tang med tiden, men det er stadig ikke noget at jeg putter i munden velvilligt. C derimod elsker sushi, og han kan næsten ikke få nok af det, så det er måske lidt synd for ham at jeg ikke laver det noget oftere.

Men jeg synes nu selv at jeg har haft en meget god grund til ikke at komme sushi på madplanen noget oftere - og nej det er ikke fordi at jeg hellere vil spise noget andet. Det er simpelthen fordi jeg synes at det er en ret som er alt, alt, aaaaaalt for dyr at lave, jeg mener hvis man køber et sushi kit, og forskelligt fyld ender prisen jo oppe mellem 120 - 150 kroner i indkøbspris hvis man ikke har nogen af de andre ingredienser på lager. Og når det ugentlige madbudget ligger på ca. 500 kroner så er det altså rigtig meget at lade omkring 1/3 af det budget blive brændt af på mad til en enkelt dag. Men nu har jeg ferie og man skal jo holde hjulene igang på en eller anden måde, og derfor besluttede jeg mig for at lave en lille udfordring til mig selv. Men hvad skulle det så være for en  udfordring? jo det skulle da selvfølgelig være en "lav sushi på budget" udfordring.

Nu havde jeg heldigvis både risvineddike, soya og wasabi (i form af wasabimayo fra Hellmann's) liggene så det betød at jeg kunne holde udgifterne lidt nede. Men ud over at have nogle af ingredienserne på lager prøvede jeg også at finde varer som enten kunne findes i en billigere variant eller i en storkøbs version så jeg kunne planlægge at bruge dem senere på ugen i en anden ret så vareren var billigere i det lange løb. I den sidste ende endte jeg med at bruge ca. 130 kroner på indkøb men da jeg havde taget den mænge fra som jeg skulle bruge til min sushi endte selve sushien med at koste mig kun ca. 70 kroner at lave. Så selvom det stadig er en ret som hører til i den lidt halv dyrer afeling, så tror jeg faktisk at jeg i bund og grund løste min udfordring rimelig godt, og om ikke andet har jeg fået øjnene op for at jeg sagtens kan lave sushi lidt oftere end jeg har gjort indtil videre :)


Mit hemmelige våben til at lave billig sushi er for det første at købe grødris istedet for alm. sushi ris. De har samme klistret effekt som sushiris men koster kun en brøkdel af prisen
 (billedet er lånt fra shopingman.dk)


De den krydrede risvineddike vendes i de varme ris, og så skal man ellers bare have samlet sin aftensmad 

Her er hvad jeg kom i mine sushiruller, og der er nok mange garvede sushikokke der ville mene at det ikke var noget der hørte sig til i sushiruller. Men her hjemme er det nu det vi kan lide, og med mad skal man holde sig til det man selv kan lide og ikke hvad fancy pancy kokke mener.. ikk?

Jeg fik lavet rigtig meget sushi, ja faktisk så meget at er også var nok til at vi kunne få frokost dagen efter 

Sushi ris ala Den Sultne Studerende:
2 kopper ris
2 1/4 kop vand
1/4 kop risvineddike
1 1/2 spsk. sukker
2 tsk. salt 

Start med at komme risene i en sigte og skyld dem under vandhanen.
Når vandet bliver klart er risene klar til at blive kogt i vandet.

Lad risene simre ved svag-middel varme i 10 min. herefter fjernes gryden fra varmen så risene kan stå og trække under låg i 10 min.

Mens risene man laver risene kan man blande risvineddiken sammen med sukker og salt.

Når risene er færdige bredes de ud på et fad og eddiken hældes over dem, vend nu risene godt sammen og find rullemåtte, tang og fyld frem.

Tamagoyaki (japansk foldet omelet):
4 æg
1 ½ spsk. sukker
1 tsk. salt
1 tsk. soya

Pisk alle ingredienserne sammen.

Hæld nu lige akkurat nok omeletmasse på en olieret pande så bunden er dækket.
Når massen er bagt tager man en palet og folder den sammen og skubber den over til den ene side.
Måske skal panden have lidt mere olie nu så resten af omeletten ikke brænderfast.

Kom nu lidt mere af omeletmassen på panden, og sørg for at løfte det første sammenrullede lag lidt op så den ubagte masse får mulighed for at bage sammen med det første lag.
Og så skal man ellers bare som før rulle omeletten sammen og skubbe den over til den ene side.

Hvis man har mere omeletmasse fortsætter man på samme måde indtil man ikke har mere tilbage
Hvis man ikke har mere tilbage vender man omeletten ud på en rullemåtte og former den ti en firkant.

Lad omeletten blive i måtten mens den køler af.

Når omeletten så er kold kan man skære den i stave så man kan bruge den som fyld i sine sushiruller 


PS: Jeg brugte den Hellmann's mayo med wasabi som jeg havde fået tilsendt for noget tid siden i stedet for at bruge både wasabi og mayo i mine ruller, og det fungerede super godt. Rullerne blev ikke forstærke men havde det helt rette balance med wasabien og det var jeg en meget stor fan af, og så gjorde det jo heller ikke noget at mayoen og wasabien var slået sammen til et enkelt produkt så man kun skal ud at købe en ting og ikke to - og det holder jo også omkostningerne lidt nede hvilket en Sulten Studerende godt kan lide.

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...