onsdag den 19. juni 2013

1000 ÅRS BRØDET


.
Det her brød er nok det lækreste jeg har lavet i lang tid, det har en lækker sprød skorpe, en dejlig saftig krumme og så er det virkelig nemt at lave. Men, men, men selvfølgelig har det her brød også en bagside, og den bagside er, at det tage en evighed at lave det her brød. Selvfølgelig er det hovedsageligt ventetid hvor man kan lave mere fornuftige ting end side og vente på et brød, men når man er lige så utålmodig som jeg er ja så er det ren tortur, og et er også derfor jeg har valgt at kalde det her brød for "1000 års brødet". Når det så er sagt så vil jeg også skynde mig at sige at det her brød er al ventetiden værd, for det smager skøøøøøønt, og jeg tvivler da også på at det kommer til at overleve særligt længe i det her brødelskende hjem ;)

Dejen lige taget ud af køleskabet

.



1000 års brød - 1 stk:

600 g hvedemel
150 g durummel
2 ½ tsk. salt
12 g gær
630 ml koldt vand

Rør gæren ud i vandet og tilsæt derefter resten af ingredienserne og rør det hele godt sammen - det behøver ikke at være en særlig køn dej, den skal bare være rørt godt sammen.

Det er en ret våd og klistret dej, men det er helt ok for man skal næsten ikke arbejde mere med den, for nu skal skålen dækkes til og stilles i køleskabet til dagen efter, den skal i hvertfald hæve i 12-18 timer.

Dagen efter burde dejen være hævet godt og og have en overflade der er fuld af små bobler, og så er den ellers klar til at bruge.

Nu skal man komme godt med mel på både bord og hænderne og hælde dejen ud på bordet.

Fold nu dejen et par gange ind i sig selv og form den til en kugle (igen det behøver ikke være perfekt, nogenlunde er mere end fint)

Tag nu et stykke bagepapir og drys godt med mel, majsmej eller lignende over det og placer dej "kuglen" oven på melet og lad den efterhæve i ca. 2 timer.

Efter ca. 1 ½ time sætter man en stæbejerns gryde med låg på i ovnen ved 220 grader og lader den varme op.

Når gryden er godt varm kommer man forsigtigt dejen ned i gryden, lægger låg på og stille gryden i ovnen i 40 min.

Efter 40 min fjerner man låget og giver brødet yderligere 10-15 min.

Tag forsigtigt brødet ud af gryden og lad det køle af på en rist indtil det er nogenlunde kølet af, for hvis man  er bare en lille smugle ligesom mig, så kan man ikke dy sig for at skære en skive af det lune brød og spise det med koldt smør på.

3 kommentarer:

  1. Det har jeg også lavet, det er et fantastisk brød. Absolut ventetiden værd :-)
    http://www.madling.dk/opskrifter/brodboller/verdens-bedste-brod/

    SvarSlet
  2. Kompliceret på nogle punkter, men fantastisk smagsoplevelse!
    Tak for at dele :)

    Mange madhilsner Kalorie Kaos

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det kan godt være lidt tricky på nogle punkter nu hvor dejen er så blød, men er glad for at du kunne lide det :)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...