fredag den 7. juni 2013

CUBANSK PULLED PORK


.
Dem af jer der følger med inde på Instagram har måske lagt mærke til at jeg var oppe meget tidligt i morges, aftensmaden stod nemlig på pulled pork og sådan en fætter skal jo alligevel have små 10 timer i ovnen. Normalt plejer jeg at lave en bbq marineret pulled pork som C elsker, men i dag ville jeg nu alligevel prøve noget nyt selvom manden i huset absolut ikke var glad for at jeg pillede ved den her ret. Istedet for at marinere den natten over i en bbq marinade valgte jeg denne gang at bruge en cubansk mojo marinade, og  i bund og grund består den af bare appelsinsaf, limesaft og hvidløg. Resultatet var der dog delte meninger om i husstanden, A og jeg selv synes at det var super lækkert, men C var nu ikke synderligt begejstret over pulled pork ala Cuba, og jeg lovede at jeg nok skulle lade være med at lave den alt for tit.  I stedet for smed jeg en mørbrad fra Jensens i ovnen til ham og så fik jeg lige scoret lidt billige kæreste point selvom jeg ellers hade "ødelagt" en af hans livretter.

Normalt når vi får pulled pork plejer vi jo at få det i enten burgerboller eller i pitabrød sammen med en cremet colesalw, men siden jeg valgte at bruge en cubansk marinade som var ret let og frisk i smagen så synes jeg ikke rigtig at burgerboller og colelaw hørte sig til. I stedet for blev fyldet, lige som marinaden, latin inspireret og stod på lune tortilla wraps, avocadoskiver, en frisk rødkålsalat og en hurtig sriracha dressing

Stegen da den kom i ovnen kl. 7 i morges 

.
Og stegen da den kom ud af ovnen kl . 19 her til aften

.


.

Cubansk pulled pork - 6-8 pers:

1 nakkesteg på ca. 2 kg
125 ml appelsinsaft
125 ml limesaft
10 fed hvidløg
1 tsk. spidskommen
½ tsk. oregano
½ tsk. salt
2 spsk. oliven olie

Dag 1:
Blend alle ingredienserne (undtagen kødet) sammen til en ensarten marinade*

Skær nu nogle dybe snit i køddet og kom det i enten en pose eller et ildfast fad.

Hæld marinade over og lad det marinere natten over.

Dag 2:
Man skal forholdsvis tidligt op når man skal lave pulled pork, jeg begyndte min ca. kl 7 om morgnen.

Kom nu stegen i et ildfast fad og fyld vand i til det går ca. 2 fingerled op ad kødet.

Nu skal stegen ellers bare ind i en ovn på 100 grader og så passer den ellers sig selv resten af dagen.

Dog skal man nok kigge til den af og til for at tjekke at der stadig er vand i fadet.

Efter 10-12 timer er stegen klar til at blive trukket fra hinanden med to garfler.

Hvis der er nogle safter tilbage i fadet vender man det trevlede kød i dem for ekstra smag

Nu skal man bare finde sit tilbehør frem og servere det sammen med det lækre og møre kød 

Frisk rødkålssalat:

1/8 rødkål
2 gulerødder
2 forårsløg
1 lille håndfuld koriander 
1 æble
3 skiver ananas** 
½ lime
1 spsk. oliven olie

Start med at rive rødkålen og gulerøderne, min nye foodprocessor klarede det medet snuptag, men man kan selvfølgelig sagtens rive det i hånden.

Hak nu både forårsløg og koriander fint og kom det i en skål sammen med gulerødderne og rødkålen.

Æbler og ananas skæres nu i tynde stave og blandes med resten af grøntsagerne.

Til sidst hældes olien og saften fra limefrugten over salaten og det hele vendes godt sammen

Sriracha dressing

2 tsk. sriracha chilisauce
3 spsk. cremefraiche
1 spsk. græsk yoghurt 

Rør alle ingredienserne sammen og smag til.

Man kan evt. lade være med at røre chilisaucen helt ud i cremefraich dressingen, det giver nemlig dressingen en rigtig fin marmoreret effekt.


*Min marinade ser lidt grov ud fordi jeg ikke havde min minihakker hjemme, så man kan selvfølgelig også bare presse hvidløgne og piske marinaden sammen med et piskeris, det bliver ikke helt det samme men mon ikke det går :)

**Jeg havde noget frisk ananas stående i køleskabet som jeg brugte men man kan sagtens bruge 3 ananasringe fra dåse i stedet for

2 kommentarer:

  1. Jeg synes det lyder lækkert med cubansk pulled pork - og rødkålssalaten ser himmelsk ud!

    SvarSlet
  2. Det smagte også super godt :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...