onsdag den 5. juni 2013

FYLDTE SQUASH


Igår fik vi fyldte squash til aftensmad, og det smagte faktisk overraskende godt i forhold til den lidt alternative måde jeg lavede dem på. For normalt ville man jo nok lave en fars som man kommer i de udhulede squash, men sådan en fars kan lynhurtigt blive tør og kedelig hvis den skal nå at blive gennemsteg i ovnen, og før farsen er gennemstegt så vil squashne helt sikkert  nå at blive til mos.

Det ville jeg rigtig gerne prøve at undgå, derfor valgte jeg at lave et tilberedet kødfyld - lidt ala det kødfyld som er i en lasagne. Ud over at ungå tørt fyld, så mindskede jeg jo også tilberedningstiden i ovnen betydeligt, og det betød at squashne var super hurtige at lave og samtidig blev de møre mens de stadig beholdte lidt af deres sprødhed og det var jeg mere end tilfreds med. Og som en lille bonus kunne jeg også snige lidt flere grøntsager ind i retten, samt nøjes med bruge lidt mindre kød end man måske ville regne med. For til fire portioner brugte jeg kun 250 gram hakket oksekød, så nu har jeg også 250 gram hakket oksekød liggende i min fryser til endnu et aftensmåltid. Og som om det ikke var nok så var der faktisk også lidt ekstra fyld tilovers, og det fyld kom selvfølgelig til at danne basisen for vores aftensmad i dag - ja i skal nok få opskriften på den ret i morgen. Men hey 3 forskellige retter mad til 3 sultne studerende for 500 gram hakket oksekød til 25 kroner ja det var da helt sikkert noget mit fattigmands budget synes rigtig godt om :)

Start med at halvere og udhule nogle squash
.
Lav noget lækkert fyld
.ss
.
Fyld de udhulede squash, kom lidt ost over og smid dem en tur i ovnen 

.
Og så er det ellers spisetid 

Fyldte squash - 4 pers:

250 g hakket oksekød
4 squash
1 stort løg, hakket
2 fed hvidløg, finthakket 
2 spsk. tomatpuré
1 ds. hakkede tomater
1 rød chili, fint hakket 
½ spsk. oregano
1 tsk. timian
100 g hakket spinat 
100 g rygeost
Salt og peber
Revet cheddarost 

Start med at halvere og udhule alle squashne - hak og gem fyldet

Brun nu kødet i en stor gryde, når det er godt brunet af tilsættes løg, hvidløg og chilli.

Efter ca. 2 min er løgene møre og så kommer man først tomatpuré og lader det brænde lidt af i gryden.

Herefter kommes det hakkede squash kød i gryden sammen med tomater og krydderier.

Lad fyldet simre i små 10 min. og kom til allersidst spinat og rygeost i.

Når osten er rørt godt ud i fyldet smages det til med salt og peber.

Fyld nu de udhulede squash med fyldet, kom lidt revet cheddarost på toppen og smid dem i en 200 grader varm ovn i 10-15 min.

7 kommentarer:

  1. Det ser virkelig lækkert ud :)
    Vil du tro at fyldet kan fryses? I tilfælde af at man kun skal bruge halvdelen?

    SvarSlet
  2. Årh, jeg elsker bare fyldte squash, og har faktisk en på lager - så tak for reminderen, så ved jeg hvad aftensmaden står på idag (;

    - Anne

    SvarSlet
  3. Hvad kunne man tilsætte som tilbehør? Kartofler? Ris? Kan ikke lige komme i tanke om hvad det skulle være.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi fik bare lidt salat og nogle miniflutes, men jeg tror også at det kunne være rigtig lækkert at få ris til

      Slet
  4. Det her en fantastisk og virkelig lækker opskrift!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, det er også en af yndlings opskrifterne herhjemme

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...