onsdag den 21. marts 2012

GOD MAD OG GODE VENNER



Nu hvor vi er flyttet er vi ikke bare kommet tættere på centrum, jeg er også så heldig at jeg stort set er blevet nabo til en af mine bedste veninder fra gymnasietiden (jeg tror der er en, måske to boligblokke imellem vores lejligheder) Og nu hvor i er ved at være kommet rigtigt på plads i vores lejlighed greb jeg chancen og inviterede min veninde og hendes kæreste over til lidt mad og hygge i går aftes hvor min søde kæreste havde bestilt flæskesteg med ovnkartofler.


Flæskesteg:
1 nakkekam med svær 
salt
½ - 1 l vand

Forvarm ovnen til 250 grader


Rids sværen med en skarp kniv og gnid den godt ind i salt.


Kom flæskestegen i et ildfast fad og stil den i ovnen i 15 min.


Efter 15 min skrues der ned til ca. 170 grader og der hældes vand ned ved siden af stegen.


Lad nu stegen stege i 2 - 2 ½ time (kig til den af og til for at sikre at den ikke steger tør)


Tag stegen ud af ovnen og læg den over på et skærebræt og lad den hvile i 10 - 15 min.


Af stegeskyen laves der hurtigt en brun sauce, kom skyen op i en kasserolle og drys den med 2 spsk. mel.


Lad melet langsomt falde ned til bunden af gryden af sig selv, når al melet er væk piskes saucen op ved middel varme indtil den begynder at tykne og blive godt varm. Smag til med salt og peber.


Efter stegen har hvilet skal den skæres i skiver


Ovnkartofler:

1 - 1½ kg kartofler
Olie
Salt
Evt. krydderurter

Kartoflerne skrælles og skæres i kvarte.

Vend kartoffelstykkerne i olie og drys dem med salt og evt. krydderurter.

Kom kartoffelstykkerne ned i en bradepande og steg dem i ovnen sammen med stegen i ca. 1 times tid (til de begynder at blive gyldne og sprøde)


Rødkålssalat:

1/4 hoved rødkål, fint snittet
4 - 5 appelsiner, fileteret
1 - 2 håndfulde hakkede valnødder

Alle ingredienserne vendes sammen i en skål og stilles på køl i ca. 10 min.
.

Bønne salat:

500 g tomater
2 - 3 store håndfulde bønner
½ rødløg
1/4 blok feta


Start med t koge bønnerne møre i letsaltet vand.

Imens bønnerne koger fint snittes løget og tomaterne skæres i kvarte.

Når bønnerne er kogte kommes de straks over i en skål med isvand.

Dræn bønnerne og vend dem sammen med tomaterne og løget i en skål.

Til sidst kommes der smuldret feta ned i salaten og det hele vendes lige sammen en sidste gang.

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...