tirsdag den 20. marts 2012

NO PAIN, NO GAIN



Jeg elsker min støbejerns gryde fra Le Creuset, den er tungt som et ondt år, den har livstids garanti, den holder helt fantastisk på varmen, og så har jeg fundet ud af at den er helt fantastisk at lave brød i.
Inde på Le Creusets hjemmeside faldt jeg over en opskrift på det de kalder "verdens bedste brød", jeg ville måske ikke gå så langt som at kalde det verdens bedste brød*, men godt der er det da stadig, så hvis man ligger inde med en støbejerns gryde der kan gå i ovnen så synes jeg da at man skal prøve at give sig i kast med den her opskrift for det smager virkelig godt - Men pas for guds skyld på, jeg kom til at glemme at gryden lige havde været i ovnen da jeg skulle vende brødet ud, så med mine små bare hænder fik jeg taget fat i håndtaget og det medførte at jeg måtte sidde med hånden i isvand resten af aftenen og tårene trillende ned ad kinderne. PLEASE DON'T MAKE THE SAME MISTAKE AS ME

Le Creuset Brød
6 dl vand
Et stykke gær på tørrelse med en ært
1 spsk. salt
2 spsk. honning
625 g hvedemel**

Rør gæren ud i vandet.

Tilsæt salt, honning og mel og rør dejen godt sammen, på nuværende tidspunkt kan man vise sin kreative side og komme revne gulerødder, nøder, frø eller andet i hvis man har lyst.

Dejen skal være blød og våd, sæt den nu til hævning natten over min. 12 timer.

Når dejen er færdig med at hæve vendes den 3 - 4 gange med en grydeske og sættes til hævning igenigen i et par timer i skålen.

Sæt støbejerns gryden på en rist og tænd for ovnen på 250 grader.

Når ovnen og gryden er varm kommes dejen ned i gryden.

Bag først brødet i ovnen i 30 min. med grydens låg på, derefter fjernes låget og brødet bager videre i 15 min. uden låg.

* I min bog er der næsten ikke noget brød der slår et godt nybagt surdejs brød


** En del af melet kan godt erstattes med groft mel eller havregryn hvis man vil have et mørkere eller grovere brød

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...