fredag den 16. marts 2012

HØJTBELAGT UNDSKYLDNING MED BAGUETES ON THE SIDE

Søndagens aftensmad bestod af lune baguettes: en med kyllingesalat, bacon, tomat, agurk og salat og en med æggesalat, bacon, tomat, agurk og salat. Der ud over fik vi også kartoffelsalat med bacon og forårsløg

Wow det der med at blogge om den mad jeg har lavet inden for en rimelig tidsramme, det har jeg da bare overhovedet ikke kunne overholde siden vi flyttede ind i den nye lejlighed, så jeg må vist hellere lige få givet alle mine dejlige læsere en ordentlig undskyldning og sige "Det er altså ikke fordi jeg har glemt jer, eller har droppet madlavning fuldstændigt eller noget lignende (tværtimod) Det er lyder nok ganske kliché agtigt men der har virkelig været sus på herhjemme og der er sket en del omvæltninger, derfor har der ikke været den store tid til at opdatere bloggen.

For det første er der jo en masse ting der skal ordnes når man lige er flytte sammen med kæresten (og i mit tilfælde også kærestens bedste ven), alene det med hvordan man skal indrette sig kan godt gåhen og være lidt af en. Og for det andet, så har jeg også haft en del at tumle med på uddannelses fronten hvilket har resulteret i en del spekulationer om fremtiden og what not (såsom er livet som lærerstuderede egentligt noget for mig? har jeg en fremtid inden for det her felt? og hvis ikke, hvad hulen skal jeg så med mit liv?) Så jeg kan vist roligt sige at jeg har rendt rundt med lidt blande følelser her på det sidste, jeg mener jeg har både følt mig virkelig lykkelig og godt tilpas på grund af vores nye fælles hjem men min tvivl på om min uddannelse nu var den rigtige for mig har da givet lidt skår i glæden... oh well når jeg ved mere om hvad fremtiden bringer for Den Sultne Studerende så laver jeg en lille opdatering.

Men når nu man render rundt og er lettere rundforvirret i hovedet over livet og føler sig skidt tilpas, ja så skal man da ikke lade det gå ud over maven. Man skal derimod kæle lidt for den og sørge for at den får lidt lækkert mad at spise, for er man glad i maven så kan man næsten ikke undgå at humøret også sniger sig et par takker opad. Derfor tømte jeg i søndags køleskabet for ugens rester og tryllede dem om til lækre lune baguettes med hjemmelavet kyllingesalat og æggesalat,  og da vi også havde lidt kogte kartofler liggende lavede jeg også en hurtig kartoffelsalat til.

Kyllingesalat:
1 kyllinge rest*
1 stort æble
Salt og peber
1 lille håndfuld pistacie nødder
cremefraiche og lidt mayonnaise**


Hak kyllingekødet groft og kom det i en skål
Skær æblet i tern og hak nødderne fint g kom den ned til kyllingen
Tilsæt cremefraiche og mayonnaise og rør kyllingesalaten godt sammen
Smag til med salt og peber


Æggesalat:
6 hårdkogte æg
Salt og Peber
Karry
Cremefraiche og mayonnaise (se fodnote**)


Hak æggene og kom dem i en skål, jeg plejer at gøre det at jeg først skærer ægget i skiver på æggedeleren, derefter vender jeg hele ægget 180 grader og skære det i skiver på den anden led, på den måde får man hurtigt hakkede æggene i passende stykker til en æggesalat.
Derefter tilsættes cremefraiche og mayonnaise og æggesalaten røres godt sammen.
Smag til med salt, peber og karry


Kartoffelsalat:
1 rest kogte kartofler (jeg brugte ca. 500 g)
2 forårsløg
5 skiver ristet bacon
Salt og peber
1 dl cremefraiche
2 spsk. mayonnaise
Salt og peber


Rør cremefraiche og mayonnaise sammen i en skål og smag til med salt og peber.
Skær de kogte kartofler i store tern og vend dem ned i dressingen stil kartoffelsalaten til side og lad den trække i min. 10 min
Imens Kartoffelsalaten trækker skæres forårsløgne fint ud, og baconnet hakkes groft
Når kartoffelsalaten har trukket skal forårsløgne og baconnet vendes i


* Jeg havde i ugens løb stegt to hele kyllinger i ovnen, og efter vi var færdige med at spise dem pillede jeg alt det resterende kød af skroget før det blev smidt ud (ville have gemt det til fond men der var desværre ikke plads i fryseren) det var det kød der efter det var blevet groft hakket der endte med at blive lavet om til kyllingesalat


** Det er svært at sige præcis hvor meget cremefraiche der skal bruges da det meget kommer an på mængden af kylling. Men man kan jo prøve sig frem jeg kan godt lide en lidt cremet smag derfor kommer jeg altid først 1 ½ spsk. mayonnaise i min kyllingesalat, derefter spæder jeg op med cremefraiche indtil den ønskede konsistens opnås

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...