fredag den 9. marts 2012

GRYDERET MED MEXICANSKE FORNEMMELSER


Nu har jeg jo lige været ude og for at have spenderbukserne på da min gamle computer brændte sammen, og selvom jeg da fandt en ny model der havde en nogenlunde pris, ja så var det da alligevel lidt af en stor uforudset udgift der ikke lige var blevet regnet ind i budgettet. Men når nu der røg en stor klat penge her i starten af måneden, så behøver jeg vel ikke at sige at der skal spares hvor spares kan for resten, og det var præcis fordi at der skulle spares at jeg kom på den her gryderet som i og for sig bare består af hvad jeg lige kunne finde rundt om i køkkenet - og lige med den her ret var jeg mere end tilfreds med mine rodede og godt fyldte køkkenskabe*


Spicy gryderet:

4 - 5 korteletter
Salt og peber
Mel
Oliven olie
1 løg
4 fed hvidløg
2 gulerødder
3 stængler bladselleri
1 chili i adobo sauce**
1 ds. hakkede tomater
3 timian kviste
2 laurbær blade
½ citron (saft og skal)
½ - 1 l kyllingebouillon
evt. lidt fløde eller cremefraiche

Krydr koteletterne med salt og peber og vend dem i mel.

Brun kødet i olivenolie i en tykbundet gryde.

Imens kødet bruner hakkes grøntsagerne fint.

Når kødet er blevet brunt tages det op af gryden og stilles til side, derefter er det grøntsagernes tur til at komme i gryden - sauter dem ved middelvarmes indtil de begynder at blive bløde.

Nu tilsættes de hakkede tomater sammen med timian, laurbær og skal og saft af en citron.

Kom kødet tilbage i gryden og dæk det med kyllingebouillon, lad det små simre i 2 - 3½ time.

Når kødet er blevet mørt tages det op af gryden og trækkes fra hinanden med to gafler, herefter kommes det tilbage i gryden og røres sammen med saucen - tilsæt evt. lidt fløde/ cremefraiche for at gøre retten lidt mere cremet samt mildne den lidt (1 stor chili var lige lidt rigeligt til min smag, så den skulle lige dulmes lidt)

Jeg valgte at servere den over dampede ris med en klat cremefraiche og lidt guacamole på toppen og lidt tortilla chips "on the side", men man kan jo servere den som man vil, jeg tror f.eks. at det ville være rigtig godt som fyld i en tærte eller over en portion blød og cremet kartoffelmos


* Jeg må hellere vise jer hvad jeg mener på et tidspunkt :)

** Chilier i adbosauce er et produkt der fås på dåse og består af nogle røgede chilier der er blevet lagt i en lækker lidt BBQ agtig marinade. Det kan dog nok godt være lidt tricky at finde chilier i adobosauce i et almindeligt dansk supermarked (jeg ved at jeg i hvert fald længe har kigget forgæves efter dem) men for et stykke tid side faldt jeg over en dåse i en lille  orientalsk købmand, så jeg vil da anbefale at man prøve at se om man kan få fat i en dåse i en orientalsk shop, ellers kan man erstatte dem med almindelige chilier og lidt røget paprika 

1 kommentarer:

  1. Det er jeg da glad for at hører I skal være mere end velkomne ^_^

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...