fredag den 16. marts 2012

REJSEN FRA EN CREMET RISOTTO TIL SPRØDE FRITTER

En stor skål risotto jeg fik helt alene, nogle gange er det nu meget godt at bo sammen med nogle kræsne mænd



Alle har nok prøvet at blive serveret et eller andet nyt mad mens man er på ferie, jeg har især et ferieminde fra en tur til Rom der står klart i erindringen - nemlig mit første møde med risotto.

Det var som sagt under en ferie i Rom, og mens mine veninder og jeg rendte rundt og shoppede på livet løs faldt vi over en lille intim restaurant der lå lidt hengemt i en af Roms sidegader. Da det var omkring frokosttid faldt valget hurtigt på at det her skulle være stedet hvor vi skulle have frokost, og den dag i dag er jeg virkelig glad for at vi spiste her, for det var på denne lille restaurant at jeg fik min for første smag af det der vel nærmest kan betegnes som italienernes national ret, nemlig risotto ai funghi (svampe risotto)

Efter turen til Italien levede jeg næsten udelukkende af risotto da jeg kom hjem igen, men her på det seneste har jeg desværre ikke fået lavet den så meget, mest af alt fordi jeg bor sammen med to mænd hvor min kæreste er af den overbevisning at han ikke kan lide det, og hans bedste ven hader svampe mere end nogen anden grøntsag her på jorden - så det er ikke ligefrem fordi det kommer så tit på middagsbordet.
Men her den anden dag kunne jeg dog alligevel ikke dy mig da jeg var alene hjemme til frokost, så jeg fandt ingredienserne frem og lavede en ordentlig portion risotto... Måske blev den endda lidt for stor for jeg endte med en masse rester.

Som jeg sagde så endte jeg med en masse risotto rester, men jeg kunne altså ikke få mig selv til at smide det ud så det kom i en plastbøtte og kom i køleskabet indtil jeg fandt på noget jeg kunne lave af det.

Der imidlertid ikke ret lang tid før jeg kom på ideen at lave små risotto fritter, og selv om jeg var ret skeptisk på udfaldet* blev jeg dog positivt overrasket


De sprøde risotto fritter

Svampe risotto:
400 g risotto ris (man kan godt i en snæver vendig bruge grødris hvis andet ikke kan skaffes)
1 fed hvidløg
½ glas hvidvin
1 liter bouillon
Parmesan ost
2 spsk. smør
150 g friske svampe (eller 50 g tørrede svampe)
Peber


Hvis der bruges tørrede svampe lægges de  blød i ca. 30 min før de skal bruges.

Hak løg og hvidløg fint og svits det i e gryde med lave sider.

Kom svampene og risene ved og lad det stege med indtil risene begynder at suge fedtstoffet til sig.

Hæld vinen over risene og lad det meste koge væk.

Herefter tilsættes der en øsefuld bouillon, dette får også lov til at koge næsten væk (under omrøring)

Derefter tilsættes der endnu en øsefuld bouillon over hver gang den forgangne er kogt væk.

Rær rundt næsten uafbrudt i risene undervejs, de skal koge i næsten 20 min. i alt sådan så risene er al dente.

Lige inden risottoen er færdig smages den til med en klat smør, peber og parmesan.


Risotto fritter:
1 rest risotto
1 - 2 æg
1 stor håndfuld mel
Olie til stegning

Alle ingredienserne røres sammen i en stor skål til det har konsistens som en tyk dej.

Varm olie op i en stor pande, når olien er varm kommes der med en spsk. klatter af risotto ned i olien.

Steg fritterne ved middel-høj varmen i nogle minutter på hver side indtil de er gyldne og sprøde.

Lad dem dryppe af på fedtsugende papir og spis mens de er lune og sprøde


*Jeg er en af dem der har fået tudet ørene fulde om at man bare ikke kan lave noget af risotto rester og at hvis man ligger inde med det, ja så er det helt til hundene... Men jeg fik da vist nok lige modbevist dem :)

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...