mandag den 23. september 2013

PASTA BAKE


Jeg har snart et par gange haft retten "pasta bake" stående på madplanen, og jeg er også flere gange blevet spurgt om hvad det egentligt er. Derfor må jeg jo hellere dele opskriften her på bloggen så alle jer Sultne Studerende derude også kan prøve at lave retten, og det er faktisk en utrolig simpelt ret som kan varieres i det uendelige, med de rester man lige har liggende i køleskabet. Jeg gør f.eks. ofte det at hvis jeg har fået kogt for meget pasta en dag, så smider jeg det i fryseren til lige nettop denne ret, og når der så ligger et stort nok pastalager i fryseren, ja så hiver jeg alle mine pasta rester frem fra gemmerne og smider den her ret sammen i en ruf med de goodies jeg finder rundt omkring i køkkenet, så det er jo også en ret der score rimeligt højt på "stop spild af mad" kontoen, for ikke at glemme at den også er rigtig sød ved bank kontoen ;)
Man kan selvfølgelig også koge pastaen samme dag som man laver retten, det ser jeg overhovedet ikke noget problem i - det øger bare tiden man står i køkkenet den dag en lille smugle.

Saucen er bare en købe pasta sauce blandet med pikantost, og fyldet blev en squash, en rest kyllinge, en rest peperoni, og en rest spegepølse
a

Pastaen vendes i saucen og det hele fordeles i en bradepande
a

Ost og rasp kommes på toppen og hele herligheden ryger en tur i ovnen 




a

Pasta bake  - 6-8 pers:

300 - 400 g pasta
700 ml pasta sauce
100 g pikant fløde ost, man kan sagtens også bruge naturel ost
1 kyllingebryst, rest*
1/4 pakke peperoni, rest*
1/4 spegepølse, rest*
1 sqush 
150 g revet cheddar
3 - 4 spsk. rasp

Hvis man har en rest pasta liggende springer bare det her skridt over, ellers skal man lige have kogt pasten i saltet vand - men tag højde for at pastaen skal i ovnen bagefter så den skal helst ikke være helt færdigkogt.

Herefter røre man først pastasaucen sammen med flødeosten til en cremet og ensartet sauce.

Så vender man fyldet i saucen efter fulgt af pastaen og hælder hele herligheden i et ildfast fad.

Drys til sidst retten med ost og rasp og bag den ved 200 grader i 15 - 20 min.

*Man kan jo bruge lige præcis det fyld man har liggende i køleskabet, jeg tror f.eks. at skinketern eller champignon vil være ret godt i den her ret. Men man kan jo også lave en mere skrabet udgave hvor det bare er sauce, pasta og ost, det har vi før gjort her hjemme og det smagte faktisk også ret godt 

**Der er en ret stor portion, men så kan man jo evt. fryse resterne ned til en anden dag, spise dem dagen efter til frokost eller bare inviterer nogle venner forbi som kan hjælpe med at udryde resterne. Det er i hvert fald en af vores yndlings retter herhjemme så jeg synes da at i skal prøve den, og hvis i har nogle gode forslag til fyld så giv endelig besked, eller tag et billede og læg det på instagram med #densultnestudernde 

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...