lørdag den 21. september 2013

PHILLY CHEESE STEAK SANDWICH


Det er snart ved at være et stykke tid siden at jeg valgte at tage en lille kulinarisk rejse til det amerikanske køkken, nærmere bestemt Philadelphia hvor den her sandwich er en meget populær streetfood. Slev har jeg dog aldrig sat mine ben på amerikansk jord, men det skal da bestemt ikke holde mig fra at spise mig vej igennem "The Land of The Free". Det er på ingen måde en let sag, er der virkelig noget amerikanskt mad som er det? men som det meste streetfood er den nem at samle, består af meget enkle ingredienser og smager den selvfølgelig også godt, altså tre grunde til at den her Sultne Studerende elsker den her sandwich. Og hvis man en dag står med en bøf fra gårsdagens aftensmad er det her også en genial måde at bruge den i en ny ret, som ikke bare er biksemad

En lun baguette, stegte peberfrugter og løg, nogle skiver af en rest bøf og en ooey gooey oste sauce og så har man faktisk en "Philly Cheese Steak Sandwich"
a


Philly Cheese Steak Sandwich - 2 pers:

2 lune baguettes
2 bøffer (jeg brugte en rest jeg havde i fryseren)
1 peberfrugt
1 løg
salt og peber
lidt olie
Oste sauce:
2 spsk. smør
2 spsk. mel
3 dl mælk
200 g cheddar
2 tsk. paprika
salt og peber
lidt revet muskat nød

Start med at skære peberfrugt og løg i skiver og steg dem møre i lidt olie på en varm pande.
Krydr med salt og peber og stil dem til side.

Nu laver man saucen ved at smelte smørret i en gryde og røre melet ind i det smeltede smør, bag det af i ca. 1 min.

Herefter hældes mælken langsomt ned i gryden mens der piskes.

Når man har en tyk hvid sauce krydres den med lidt salt, peber, muskat nød og paprika.

Til sidst smeltes osten ned i saucen og så stiller man ellers også den til side mens resten af sandwichen gøres klar.

For at lave sandwichen færdig lunes bøfferne, eller man steger nogle hvis man ikke har en rest liggende, så flæker man nogle lune baguettes og smør dem med lidt af saucen.

Skær nu bøfferne i skiver og fyld dem i baguetterne, top med den stegte løg/peberfrugt blanding, hæld lidt mere sauce på toppen af sandwichesne og nyd en lille smagsprøve fra den amerikanske østkyst 

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...