søndag den 22. september 2013

WEEKEND MORGEN LYKKE

Jeg er så heldig at jeg har fået en elevplads hvor vi har både en frokost- og morgenmads ordning, så i hverdagene behøver jeg jo som sådan ikke at tænke på morgenmad (ja lidt luksus har man da lov at have her i livet). Men i weekenderne arbejder jeg jo ikke, så lørdag og søndag må jeg jo selv stå og kokkerere i køkkenet hvis jeg skal have noget at spise om morgnen. 
I hverdagene er det oftest yoghurt-müsli vognen jeg hopper på, men i weekenden må det altså godt være lidt mere specielt, så her skal der altså helst en form for æg på bordet før min og C's maver bliver glade. For det meste er det en form for røræg jeg bikser sammen da det er nemt, lækkert og hurtigt, så derfor ville jeg lige dele nogle opskrifter på min absolutte yndlings røræg med alle jer Sultne Studerende derude.


Den første opskrift i får er på en helt simpel standard røræg uden for mange dikkedare, og med den opskrift i repertoiret kan man helt sikkert gå en masse gode weekend morgenstunder i møde.

Røræg - 2 pers:

6 æg
25 g smør
1 spsk. cremefraiche
Salt og peber

Smelt smørret i en gryde og kom derefter æggene ned i smørret.

Varm nu æggene op ved middel varme under omrøring indtil de begynder at stivne og danne små klumper.

Når æggene har sat sig rører man cremefraichen* ind i dem og smager dem til med salt og peber.

Server æggene sammen med ristet brød, bacon og måske også en halv stegt tomat, og så har man en god start på weekenden


Den anden opskrift i får er på nogle tex-mex røræg som uden problemer kan fungere som et måltid i sig selv, ja man må jo selv bestemme om man også vil have bacon/pølser til. Men jeg kan i hvert fald ikke spise andet end æg hvis det er de her tex-mex røræg der står på morgen menuen... ja jeg kan faktisk nok ikke rigtig spise andet i løbet af dagen hvis jeg er startet ud med de er æg, for de ligger en mode god og lækker bund i maven.



Tex-Mex røræg -2 pers:

1 god håndfuld tortilla chips, knust 
1 tomat, skåret i tern
1 forårsløg, fint snittet 
1 jalapeño chilli, skåret i små tern
4 æg
1/4 tsk. salt

Kom chips, tomat, løg og chilli i en stegepande og steg det ved middelvarme i nogle minutter.

Kom nu æggene ned i panden til resten af lækkerierne og varm dem op under omrøring indtil de begynder at stivne og danne små klumper.

Smag til med salt og server tex-mex æggene med lidt flere knuste chips på toppen 



*Creme fraichen gør at det næsten er umuligt at tilberede æggene for meget, og altid ender med lækre creamy perfekt tilberedte røræg

3 kommentarer:

  1. Yum yum yum - lyder lækkert med mexiversionen, det må da lige prøves som afveksling en dag. Putter næsten altid chili og løg i mine røræg - det er bare ekstra godt, når de er lidt spicy.

    - Anne

    SvarSlet
  2. Selvom æg og bacon nu er en helt udmærket måde at starte dagen på, har jeg nu altid været mere til skyr+granola+frugt. Men når det endelig skal være næste gang, så skal jeg da forsøge mig med creme fraiche! Jeg plejer nemlig bare at bruge mælk, og havde slet ikke overvejet, at der var alternativer. Go' søndag! :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...